GUIDE: App to date - Effektfullt!

GUIDE: App to date - Effektfullt!

Effektfullt!

Text & bild: Aron Lamm

En front där det alltid rör sig inom iOS är effekter. För den här artikeln har jag vaskat fram några riktiga guldkorn från det senaste året, som visar på tre av de saker som gör det så kul med musik i iOS – hög kvalitet, kreativa (ibland på gränsen till galna) utvecklare och låga priser.

Echo Pitch

  • Plattform: iPhone/iPad/iPod Touch
  • Tillverkare: Decibel Consulting/Avi Bortnick
  • Pris: 30 kronor

Delay är en av de mest fundamentala effekterna, och det finns gott om delay på iOS. Därför är det kul när någon hittar en ny och användbar twist på det hela, istället för att bara maxa på med fler taps. Appen med det självförklarande namnet Echo Pitch är ett exempel på en sådan. Den kombinerar fyra delay med pitchshift (en oktav upp och ner i halvtonsteg) och kryddar dessutom med en förstärkarsimulator, panorering, high- och locut, reverb och loopfunktion. Följaktligen borde den här bussigt prissatta appen vara högintressant för exempelvis gitarrister som står och sneglar på någon svindyr Electro-Harmonix-låda.

Echo Pitchs matris där man kan mata in alla de olika delayen i varandra bäddar för spännande ljudutflykter.

Pitchshiftern är riktigt välljudande, framför allt när man matar på med lite extra drive. Det bästa i min bok är dock den matris som låter en mata in vilket som helst av delayen i vilket som helst av de andra delayen – och till och med in i sig själv. Det här skulle kunna bli en riktig okontrollerad feedbacksoppa, men utvecklaren har gjort det svårt, ja näst intill omöjligt, för delayen att spåra ur på ett hörselskadande vis. Det finns alltså goda förutsättningar för både roliga harmoniseringseffekter och ett välkontrollerat ambient kaos.

Jag har i stort sett inget att invända mot Echo Pitch. Det enkla gränssnittet är smakfullt och överskådligt, om än ingen visuell fest, och det är mycket party, god stabilitet och synnerligen god ljudkvalitet för de här småpengarna.

Hårda paket

Audio Damage är en redan etablerad och hyllad pluginutvecklare, som nu börjat dela med sig av sina godsaker till pekskärmspillarna. Jämsides med gratiskompressorn Roughrider 2 har man nu iOS-portat en trio desktopeffekter av sådan kvalitet att den redan har fått iOS-bloggare att gå i spinn en aning. För det i sammanhanget ytterst facila priset 50 spänn per plugg får man delayet Dubstation 2 och dist/filtermaskinen Grind. Reverbet Eos 2 är bara 15 kronor dyrare. Formatet man valt är AU-pluggar, så de kommer kanske allra mest till sin rätt i något slags DAW, men funkar ju även bra att stoppa in i exempelvis Audiobus.

Grind Distortion, Eos 2 och Dubstation 2

  • Plattform: iPhone/iPad/iPod Touch
  • Tillverkare: Audio Damage, Inc
  • Pris: 50 Kronor för Grind Distortion respektive Dubstation 2, 65 kronor för Eos 2

Dessa appar förtjänar egentligen allihop en längre separat genomgång – sådan här bygg- och ljudkvalitet kombinerat med sådana här generösa möjligheter och snyggt gränssnitt hör inte till vanligheterna till det här priset.

Grind är en avancerad ljudförstörare med gate, dist, filter och LFO, som förvandlar nästan vad som helst till en lika brutal som välljudande acid-bonanza. Inte ens den kräsnaste borde sakna någonting i termer av kontroll och valmöjligheter bland filtertyper och distorsionsalgoritmer.

Dubstation 2 är ett synnerligen kompetent delay, men som till stilen ändå är avgränsad till det traditionellt dubbiga territoriet, utan att sväva iväg i science fiction. Den har filter och en LFO, och inte minst saturation, för ett organiskt och mulligt analogt sound. Man kan sitta och flyta in i den härligt muterande feedbacken i en evighet. I alla fall jag…

Så här ser Grind ut när den används som AU i Audiobus 3. Det snygga, rena gränssnittet går igen i de andra två Audio Damage-pluggarna som omnämns i artikeln.

Ett upplägg i Audiobus 3, med Grind, Dubstation 2 och Eos 2. Trummaskinen som manglas igenom den heter SeekBeats och har tidigare omskrivits i den här artikelserien.

Eos 2 är helt enkelt bara ett riktigt, riktigt bra plate/hallreverb. Den har tre plate-algoritmer och en superhall med omfattande parameterkontroll och generöst med preset.

Alla apparna lyckas träffa precis rätt i avvägningen mellan stora möjligheter och användarvänlighet. Lyssna på det här numrets ljudexempel (läggs upp på nätet i samband med publiceringen av artikeln på vår hemsida) för en aning om vilken formidabel ”mileage” man får ut ur en enkel syntetisk trumloop från den fina trummaskinen SeekBeats med de här tre! Min enda lilla anmärkning är att man – som nästan alltid är fallet när effekter portas från desktop till iOS – inte gjort kontrollerna maximalt användarvänliga för pekskärm. Det är dock förståeligt, och bör inte avskräcka någon från att skaffa dem.

More is more

Jag kan inte låta bli att låna allas vår Yngwie Malmsteens motto när jag beskriver de sista två apparna i denna genomgång. Savelii Kaliupanov, ännu en av dessa egensinniga ryska utvecklare, har jag haft ett förskrämt öga på sedan den lika okontrollerbara som fascinerande Deregulator dök upp. I år har han slagit till med apparna Self-a-Fuzz och dess lillebror ZhSh. Där Deregulator främst var ett slags väldigt rastlöst reverb/delayeffekt, så handlar de här senaste mer om distorsion, filter, drone och brus.

Self-a-Fuzz och ZhSh

  • Plattform: iPhone/iPad/iPod Touch
  • Tillverkare: Savelii Kaliupanov
  • Pris: 10 kronor för ZhSh, 75 kronor för Self-a-Fuzz

Sedan Deregulator har Kaliupanov dessutom utvecklat en minst sagt unik stil på gränssnitt som han kallar ”iced donuts”, syftande på pottarna. Knapparna å sin sida ser snarast ut som de är täckta med sådant där skyddande gummi, så att de liksom blir inbucklade när man trycker på dem. Synnerligen industriellt. Här någonstans anar man att det här inte är alldeles vanliga appar – om man inte redan läst utvecklarens uttryckliga varningar på inte alldeles lättbegriplig rysk-engelska, förstås. 

Self-a-Fuzz med sina lugubert glaserade ”munkar”. Det här är bara en av fyra vyer i den här minst sagt omfattande ljudförstörelse-appen.

Self-a-Fuzzs lillebror ZhSh har bara en vy, och är en bra introduktion till funktionerna som även gäller i Self-a-Fuzz. Notera de inknycklade gummiknapparna!

Konceptet för ZhSh och Self-a-Fuzz, liksom för nämnda Deregulator, är massor av steg och maximal oberäknelighet. Alla kontroller har ställbar automatiserad slumpmässighet. Ljudkällan man matar igenom dem är nästan lite sekundär – det är galenskapen som släpps lös när man gör det som är själva poängen. De har också egna ljudgeneratorer, så strängt taget behöver man inte ens köra något igenom dem. De här apparna lever rätt mycket sitt eget liv om man låter dem, men de kan icke desto mindre styras i omfattande detalj. Jag rekommenderar en åtminstone snabb titt på medföljande tutorials om man vill ha en aning om vad som pågår när det brakar loss.

ZhSh och Self-a-Fuzz är sannerligen inte appar för alla, men jag älskar dem, inte minst för att de visar på den enorma bredd av idéer som präglar iOS-världen. Har man de minsta tendenser mot ambient, noise, drone eller ljudlandskap bör man åtminstone skaffa ZhSh, och se om man gillar den tillräckligt för att skaffa ”storebror”. Man kan ha dem i förgrunden för riktigt experimentella kompositioner, eller använda dem på lågt mixade bakgrundsljud i mer traditionella produktioner, för att skapa spänning. Håll bara ett vakande öga på processorkraften och akta öronen!

Ljudexempel:

Det här är en enkel trumloop som jag gjort i Seekbeats, som först hörs helt torr och sedan med de tre Audio Damage-pluggarna Grind Distortion, Dubstation 2 och Eos 2 i olika kombinationer. Grind Distortion kommer in första gången vid 0:27 (dessförinnan är loopen helt torr). Dubstation 2 kommer in första gången vid 1:22. Eos 2 kommer in första gången vid 2:56.

BYGGSPECIAL: Bygg din egen gitarrpedal, del 2

BYGGSPECIAL: Bygg din egen gitarrpedal, del 2

INTERVJU: Todd Rundgren

INTERVJU: Todd Rundgren