TEST: Pioneer RM-07

TEST: Pioneer RM-07

Nykomling som imponerar

Text: Frederick Norén

Från Pioneer kommer en aktiv studiomonitor med en hel del innovativa lösningar under aluminiumskalet. Bland annat koncentriskt monterade högtalarelement, en specialdesignad basreflexport, två inbyggda Klass A/B slutsteg och en lätt rombformad högtalarlåda med inbyggda hålrum för att dämpa bort oönskade resonanser. Kan detta vara något för en annars tämligen överhettad studiomonitormarknad? MM undersöker.

BAKGRUND

Pioneer är kanske mest känt för sina HiFi-, bilstereo- och DJ-produkter, men få känner till deras dotterbolag TAD som tillverkar världens bästa högtalare. Hur vet jag det? Jo, jag har haft nöjet att lyssna på deras senaste modeller och upplevelsen kan inte beskrivas annat än religiös.

Priset för den billigaste TAD-högtalaren får dock de flesta att sätta kaffet i halsen, då det ligger på ett par hundratusen kronor. Den dyraste modellen ligger i miljonklassen. Trösten är att Pioneer lånat viss teknik och design från TAD för att skapa Pioneer RM-07 och den mindre modellen RM-05. Därför är detta en så spännande högtalare att testa.

KONSTRUKTION

Det första som slår mig när jag öppnar kartongerna är att högtalarna, trots sin storlek, är ganska tunga. Det gjutna aluminiumkabinettet har rundade kanter och är lätt rombformat, detta för att minimera oönskade resonanser. Två inbyggda slutsteg på vardera 50 och 100 W samt ett linjärt nätaggregat bidrar också till vikten. I denna prisklass är studiomonitorer oftast bestyckade med små digitala Klass D-förstärkare, men Pioneer har istället valt klass A/B-slutsteg, då de levererar bättre ljudkvalitet. Högtalarelementen är koncentriskt monterade vilket innebär att diskanten sitter placerad i mitten av baselementet. Det finns ganska många koaxialhögtalare på marknaden – speciellt i bilstereomarknaden – men till skillnad från andra koaxialhögtalare har RM-07 en annorlunda konstruktion.

Diskantelementet sitter placerat framtill på baselementets upphängning istället för längst bak som det är placerat på vanliga koaxialhögtalare. Därtill finns en wave-guide, en ring runt diskanten, som hjälper till att akustiskt skärma de båda högtalarelementen från varandra. Skillnaden blir i mina öron en renare ljudåtergivning med lägre distorsion.

De akustiskt avstämda kaviteterna i högtalarlådan hjälper till att minimera uppkomsten av oönskade resonanser.

Högtalarkabinettets form minskar uppkomsten av resonanser och inuti finns två kaviteter som hjälper till att dämpa dem ännu mer. Basreflexporten är formad som en rektangel och har även den en inbyggd akustisk avstämd kavitet som dämpar bort ”pip”-resonanser som annars uppstår.

Sammantaget en hel del innovativa lösningar som normalt inte används i en studiomonitor.

KONTROLLER

På baksidan finns en steglös volymkontroll som justerar förstärkningen mellan -40 och +6dB. Därtill finns tre rattar som styr de inbyggda filtren. Basfiltret är ställt till 50Hz och kan justeras mellan -4 och +2 dB. Mittfiltret är ställt till 140Hz och kan justeras mellan -4 och 0 dB. Diskantfiltret är satt till 10kHz och kan ställas mellan -2 och +2dB. Det finns även en omkopplare för att aktivera ett standby-läge. Detta försätter högtalaren i viloläge efter ett antal minuters inaktivitet.

INSTALLATION

Det första som slår mig är hur bra högtalarna porträtterar centerinformationen i ljudbilden – för sång, virvel och bas sitter som spikade i mitten av ljudbilden.

Det tar alltid lite tid att bli kompis med en ny högtalarlyssning och Pioneer RM-07 är inget undantag. Därför placerar jag dem i mitt kontrollrum, bredvid mina stora studiomonitorer, och börjar laborera med placering och filterinställningar. Under alla år som jag testat högtalare har jag lärt mig att samma högtalarpar kan bete sig rätt så annorlunda om de flyttas från ett rum till ett annat. Så det gäller att testa nya högtalare i sitt eget kontrollrum och höra hur de beter sig. Det första jag märker är att diskanten är lite för påtaglig för min smak, men som tur är räcker det att ställa diskantfiltret till -2dB, varpå det höga registret känns mer i balans.

Eftersom basreflexporten är placerad på framsidan provar jag att placera högtalarna så nära väggen som möjligt – en ganska vanlig placering i ett mindre kontrollrum. Den naturliga basförstärkningen blir ganska påtaglig, så jag provar att dämpa den med basfiltret. Då basfiltret är lite väl lågt ställt i frekvens dämpas inte hela basförstärkningen, men tur nog hjälper filtret vid 140Hz till att balansera basen. Slutresultatet är okej, men i mitt kontrollrum fungerar RM-07 bättre med fronten ungefär 60 centimeter från väggen, för då är inte basförstärkningen något problem och kvartvågsutsläckningen hamnar kring 143Hz vilket i mina öron fungerar bra i lyssningspositionen.

REFERENSLYSSNING

Det första som slår mig är hur bra högtalarna porträtterar centerinformationen i ljudbilden – för sång, virvel och bas sitter som spikade i mitten av ljudbilden. Detta beror på att de båda högtalarelementen har samma akustiska centrum – ljudet strålar ut från samma position.

Stereopanoramat känns också väldigt definierat och instrument som är panorerade lite utanför mitten bibehåller sin plats i stereobilden. Sången låter tämligen naturlig för att komma från ett par tvåvägshögtalare och bjuder på lite extra värme i det lägre registret. Transientupplösningen är anmärkningsvärt bra och nästan i klass med mina stora trevägshögtalare. Anslaget hos en bra inspelad akustisk gitarr känns ledigt och naturligt. När jag provar spela upp en mustig virveltrumma med tjock träig ton fixar högtalarna det ganska så bra, i alla fall vid normal lyssningsnivå. Vid stark lyssningsnivå börjar lysdioderna på fronten att blinka rött, vilket indikerar att de inbyggda skyddskretsarna arbetar. Dessa skyddar högtalarelementen och ger samtidigt en bra indikation att det är dags att sänka lyssningsvolymen.

Den unika basreflexporten bidrar till att skapa en dynamisk basåtergivning utan märkbara resonanser.

När jag sveper med en sinuston nere i basregistret märks det hur pass långt ner högtalarna kan spela – trots sin ringa storlek. Gränsfrekvensen ligger vid ungefär 48Hz, men högtalarna kan generera rätt stadig bas hela vägen ner till 30Hz, om än med en svagare nivå. Det visar att tillverkaren har valt att låta baselementet spela långt ner i basen. Många högtalartillverkare väljer att skapa ett imponerande basregister genom att trimma basreflexporten så att en basresonans/förstärkning skapas lite längre upp i basregistret. Pioneer har istället valt att ett dynamiskt basregister som spelar djupare, men inte riktigt med lika stark nivå. I mina öron har det gjort rätt val för basen är djup och utan några märkbara resonanser. Bieffekten blir dock att högtalaren inte klarar av att spela riktigt lika starkt som andra aktiva studiomonitorer i samma storlek. Enligt specifikationen skall de klara att spela 109 SPL, men så stark ljudnivå uppnår inte demoexemplaren. De kan dock spela tillräckligt starkt för normal musikproduktion.

I ARBETE

Hur fungerar då Pioneer RM-07 som mixningsverktyg? Jo, efter en stunds referenslyssning fungerar de riktigt bra. Jag passar på att jobba på en spretig produktion som behöver pusslas ihop. För att ge högtalarna en ärlig chans så slänger jag de gamla mixerinställningarna och börjar om. När jag jobbat en stund med trummorna märks vilken nytta jag har av den detaljerade transientupplösningen, för det är ganska lätt att få ihop fungerande trummor.

Efter ett par timmar kommer jag på mig själv sittandes med mixen utan att ha reflekterat över hur högtalarna låter, vilket är ett gott betyg.

Lågbasen är alltid den svåraste komponenten att få till i en mix, men tack vare högtalarnas tämligen resonansfria basregister så går det faktiskt rätt så bra på första försöket. De har såklart inte samma dynamik i basen som mina stora trevägshögtalare, men de har definitivt bättre dynamik än många andra studiomonitorer i samma prisklass. Dynamiken i det låga mellanregistret, där grundtonaliteten och kroppen finns hos många instrument, porträtteras på ett adekvat sätt och jag kan utan problem balansera upp sång, basgitarr, virvel och gitarrer utan att filtrera ur dem för mycket.

Det är härligt att kunna experimentera med det låga mellanregistret och verkligen höra vad man gör. Mellanregistret är tillräckligt detaljerat för att snabbt hitta nerven i sång och lead-instrument, utan att de krockar med varandra. Jag märker en viss accentuering i det övre mellanregistret vilket gör att jag jobbar lite extra i det registret.

Efter ett par timmar kommer jag på mig själv sittandes med mixen utan att ha reflekterat över hur högtalarna låter, vilket är ett gott betyg. Det visar hur bra de fungerar som studiomonitorer.

SAMMANFATTNING

Pioneer RM-07 är en frisk fläkt på en annars överhettad studiomonitormarknad och utmärker sig på flera sätt. Stereoupplösningen är mycket bra och transientupplösningen likaså. Centerinformationen sitter som spikad i mitten av ljudbilden och dynamiken i bas och mellanregister är bättre än hos de flesta andra tvåvägshögtalare. Balansen mellan de olika frekvensområdena känns väl avvägd, om än med en liten bashöjning som gör ljudet lite varmare. Ljudkvaliteten gör dem till utmärkta studiomonitorer för både den entusiastiska hobbymusikern och den etablerade musikproducenten. Pioneer RM-07 är väl värd att prova i sitt eget kontrollrum.

PLUS

  • Stereopanoramat
  • Transientupplösningen
  • Dynamiken

MINUS

  • Spelar inte så starkt som det står i specifikationen

FAKTA

TYP Aktiv tvåvägshögtalare
ANSLUTNINGAR XLR in, RCA in samt elnätanslutning
ELEMENT 6,5 tums baselement och 1,5 tums diskant
FILTERGRÄNSFREKVENS 1,6 kHz
FREKVENSOMFÅNG  40 Hz - 50 kHz (-10 dB), 48 Hz - 20 kHz (±3 dB)
FÖRSTÄRKNING 150 W Klass A/B – LF: 100 W, HF: 50 W
MAX LJUDNIVÅ 109 dB SPL peak
DISKANTFILTER -2 till +1 dB vid 10 kHz
MELLANREGISTERFILTER -4 till 0 dB vid 140 Hz
BASFILTER -4 till +2 dB vid 50 Hz
EFFEKTFÖRBRUKNING 0,3 W i viloläge och 195 W vid maximal belastning
VIKT 12 kilogram styck
MÅTT 244 x 337 x 260 mm (bredd x höjd x djup)
PRIS 7 600 kronor
DISTRIBUTÖR Pioneer DJ, www.pioneerdj.com

INTERVJU: Blå - Rocco Gustafsson, Micke Lönngren & Martin Roos

INTERVJU: Blå - Rocco Gustafsson, Micke Lönngren & Martin Roos

TEST: Klein Epic Series Stratocaster Pickup Set

TEST: Klein Epic Series Stratocaster Pickup Set