TEST: Heavyocity NOVO

TEST: Heavyocity NOVO

Stråkpaket med plusmeny 

TEXT: MATTIAS HJELM

Utvecklaren Heavyocity är verkligen inne i ett positivt stim när det gäller nya produkter. För inte så länge sedan testade jag deras multieffektprocessor Punish, vilken jag fortfarande håller extremt nära hjärtat när jag producerar. Nu kommer nästa tunga släpp – NOVO. Ett stråkbibliotek för Kontakt med extra-allt.

TYP Plugin/VSTi
SYSTEMKRAV OSX 10.10 eller senare, Windows 7 eller senare. 4 GB RAM. Kontakt-player version 5.6.6 eller senare. 25 GB plats på disk.
TILLGÄNGLIGA FORMAT Stand Alone, VST, AU & AAX
PRIS 549 dollar
DISTRIBUTÖR Heavyocity, www.heavyocity.com

TESTDATOR
Mac Pro, 6 Core 3,5 GHz Xeon E5, 32 GB RAM, Cubase 9.0

Kompositörer och producenter längtar i princip ständigt efter det ultimata samplingsbiblioteket när det gäller stråkljud. Det har gjorts otaliga försök att framställa en ljudkatalog som närmar sig den äkta varan, men det har visat sig vara väldigt svårt. Detta framför allt på grund av den enorma dynamik som en riktig stråkorkester kan framföra musik med. Dessutom skiljer sig tonernas attack enormt mycket beroende på hur intensivt musiken spelas, och olika stråktekniker ger väldigt varierande klang och resultat. Det är med andra ord en rejäl utmaning för utvecklarna när de ger sig på att skapa ett riktigt bra samplingspaket med stråkljud. Det ska dock tilläggas att marknaden erbjuder många bibliotek som håller en väldigt hög klass, men det finns alltid en massa småproblem som gör att naturtrogenheten faller en aning. 

NOVO i sin fulla prakt.
 

Heavyocity har dock inte valt att ha naturtrogenhet som sitt enda fokus, utan också valt
att lägga till något som känns riktigt fräscht. De har dels skapat ett väldigt kompetent och välljudande stråkbibliotek, som tack vare lättillgängliga realtidskontroller går att få låta väldigt autentiskt. Men de har också implementerat en ljudmotor som på mängder med sätt kan förändra de grundläggande samplingarna och skapa enormt komplexa ljudlandskap – alla med stråkljud som grundkomponenter. Inspelningen skedde på klassisk mark i Warner Brothers studio Eastwood Scoring Stage i Hollywood. Det märks också att ljuden i första hand är skapade med tanke på filmiska produktioner. Stort, mäktigt och adrenalinfyllt är ord som kommer till mig när jag ska beskriva den övergripande klangbilden.

MINUTIÖS INSPELNING 

Det övergripande mantrat för Heavyocity under produktionen av NOVO, ska enligt deras hemsida varit ”Make strings new again”. De ville alltså skapa något helt nytt, baserat på något av de mest grundläggande elementen inom musikproduktion. Jag tycker att idén känns rätt unik, även om det finns många andra virtuella instrument som på ett eller annat sätt använder stråkljud för att bygga upp komplexa klanger, till exempel Analog Strings från Output. I NOVO är det dock uteslutande stråksamplingar som används för uppgiften, vilket gör att resultatet blir eget, nytt och fräscht. 

Men först några rader om de mer traditionella klangerna – de minutiöst samplade stråksektionsljuden. Och redan där kanske det första problemet infinner sig för en del av er läsare som letar efter ett bra stråkbibliotek. De traditionella ljuden är enbart av ensembletyp. Några soloklanger hittas inte någonstans.

Eq-möjligheter.

De ljud som finns är dock väldigt bra och välljudande, och kommer utan tvekan att kunna limma ihop en produktion där stråkar behövs. Anslagen är väldigt snyggt samplade och man hör verkligen hur taglet träffar strängarna. Jag upplever klangbilden som något torr och väldigt tydlig jämfört med andra bibliotek. Jag tror dock att det är positivt – särskilt om man använder ett andra bibliotek samtidigt. Det känns som om ljuden i första hand passar till större arrangemang… Tänk en maffig Hollywood-film med övertydliga patriotiska ingredienser. 

Efterklanger.
 

Det finns gott om kontrollmöjligheter för att skapa den klang du vill ha. Varje instrumentsektion består av tre kanaler ljud – en som innehåller en närmickad signal, en overhead-signal samt en för själva rummet. Du kan styra dessa volymer i realtid. Ljudens artikulation finns i sex varianter – till exempel legato, tremolo och pizzicato. Dessa byter du enkelt mellan – antingen med musen eller med adresserade tangenter på ditt klaviatur. Det krävs lite övning att göra detta i realtid, men det går såklart också att lägga in styrningen som note on-meddelanden i efterhand.

Forma ljudet med ADSR.
 

Vidare kan du designa klangerna med hjälp av en ADSR-motor, eq, olika effekter, med mera. Varje ljud som du laddar in, innehåller ett antal olika snapshots som varierar dessa inställningar. Givetvis kan du spara dina egna snapshots i biblioteket. Med hjälp av ett macrohjul i mitten av interfacet går det att styra många parametrar på en gång, vilket gör till exempel dynamiska swells smidiga att få till. Och när jag ändå har berört utseendet på NOVO vill jag tillägga att det är mycket snyggt och tydligt upplagt. Det är lätt att förstå upplägget, samtidigt som känslan är futuristisk.

ETT HYBRID-INSTRUMENT 

Det som får NOVO att sticka ut hakan extremt långt i jämförelse med många andra mjukvaruinstrument, är när man går in i något av lägena String Designer eller Loop Designer. Det är då som man verkligen förstår bredden av ljud som erbjuds. Med hjälp av en kraftfull ljudmotor som heter CYCLE, skapas de mest otroliga ljuden med de traditionella stråksamplingarna som grundkomponenter. Genom att kombinera flera kanaler med ljud som på olika sätt sätts i rörelse, skapas allt ifrån stämningsmättade, ambienta klanger till adrenalinfyllda, jagande rytmikmattor.

Loop- & String Designer.
 

Med hjälp av mängder av parametrar, som alla går att koppla till macro-hjulet, blir möjligheterna i princip oändliga. Det hänger med ett stort antal preset, där alla känns väldigt genomarbetade och triggar åtminstone mina inspirationspunkter till hundra. Visserligen kräver de flesta preset att man på olika sätt modifierar dem för att de ska passa in – de har en tendens att vara lite väl komplexa – men jag hittar alltid något element som jag tycker är riktigt intressant. 

Skillnaden mellan String Designer och Loop Designer, är i grova drag att den förstnämnda innehåller ljud som är mer spelbara, i form av att man kan ta ett vanligt ackord med valt ljud. Ljuden i Loop Designer är mer av rytmisk typ, som oftast passar bättre när man använder ett finger i taget på klaviaturen. 

SLUTSATS

Jag tycker det är väldigt kul när man får möjlighet att testa en produkt som erbjuder något som känns nytt. Möjligheterna man har i studion breddas ytterligare. Jag skriver ofta musik mot kortfilmer, reklam och dylikt, och då är verktyg som NOVO guld värt. Jag vet att jag under lång tid framöver kommer lösa stressande kompositionsuppdrag ganska enkelt … åtminstone där det finns ett önskemål om en spännings- eller Hollywood-känsla.

När det gäller de traditionella klangerna kommer jag antagligen använda NOVO tillsammans med något av mina andra stråkbibliotek. Jag är säker på att de kommer komplettera varandra riktigt bra. Tummen upp från min sida, med andra ord. Och är du inte övertygad så tycker jag du ska kolla in den minst sagt matiga samling exempelfiler och videoklipp som finns på Heavyocitys hemsida. 

PLUS

  • De grundläggande samplingarna är av hög kvalitet 
  •  Enorma möjligheter att skapa egna ljudlandskap 
  •  Trots tunga funktioner är NOVO förhållandevis snäll mot processorN

MINUS

  •  Inga soloklanger 
  •  549 dollar känns faktiskt i överkant, då många andra stora paket kostar betydligt mindre
DAGENS KLASSIKER: Midnight Oil – Diesel and Dust

DAGENS KLASSIKER: Midnight Oil – Diesel and Dust

RECENSION: Alice Cooper – Paranormal

RECENSION: Alice Cooper – Paranormal