TEST: Output Analog Strings

TEST: Output Analog Strings

Fräcka, filmiska stråkverktyg 

TEXT: GUNNAR E OLSSON

Det finns massor av stråksamplingar i olika samplingsbibliotek. En del är bara helt okej, andra extremt realistiska. Output Analog Strings är varken det ena eller andra. Det är något helt annat. Och vi måste bara testa dem.

 

Jag har flera samplingsbibliotek med massor av svepande, majestätiska stråkorkestrar (från Torquay?), och de har väl sina användningsområden, men spännande? Nej, det känner jag inte igen…  Så bra då, att människorna bakom mjukvaruföretaget Output tänkt i helt andra banor. Nåja, kanske inte helt andra… 

OUTPUT ANALOG STRINGS 

SYSTEMKRAV NI Kontakt eller Kontakt Player version 5.6.5, eller senare Mac OS X 10.10. 10.11, eller 10.12 Windows 7 eller senare Minst 4 GB RAM (8 GB rekommenderas), och minst 41 GB ledigt hårddiskutrymme Tillgång till relativt snabb, och stabil internetuppkoppling för nedladdning av samplingar och aktivering av programmet.
FORMAT SOM STÖDS Fristående, eller VST, Audio Units, RTAS (Pro Tools 9 och 10), ASIO, CoreAudio, WASAPI, AAX Native (Pro Tools 10), samt 64-bit AAX (Pro Tools 11 och senare)
ANTAL PRESET 500
PRIS 199 dollar
INFORMATION www.output.com
 

Det amerikanska företaget Output, som ligger bakom Analog Strings, har även fler ovanliga virtuella instrument på sin meritlista, som Signal, Exhale och Rev. Och man har självfallet samplat en stråkorkester, ja, till och med två orkestrar. Dels en 60 man/kvinnor stark stråkorkester, dels en mindre orkester på 22 man och en handfull solister – allt detta inspelat i BMChallen i Budapest. Och när man ändå var i farten passade man på att sampla bland annat hur det lät när man spelade med stråken vänd åt fel håll. 

Men man nöjde sig inte med det. Man har dessutom samplat en massa gamla
vintagesyntar och stråkmaskiner. Till det har man adderat något tämligen okonventionellt – avdelningen, som kallas Creative, består av allehanda ljud, såsom anslag från pianon där man knäpper direkt på strängarna, samplad feedback, bandbrus, galna gitarresonanser, och diverse andra mekaniska ljud. Det resulterade i ett ljudbibliotek på 39 GB (komprimerat till 20 GB). Resultatet är ett mjukvaruinstrument som använder Native Instruments Kontakt eller Kontakt Player som uppspelningsmaskin. 

GRUNDTÄNK

Mjukvarumotorn som driver Analog Strings är skapad enkom för att hantera och manipulera olika stråkljud. Analog Strings kan arbeta med två olika ljud i taget, och i paketet ingår avancerade modulationsmöjligheter, dubbla arpeggiatorer, två tape-loopare, enorma redigeringsmöjligheter, med både individuella och globala effekter av allehanda slag, och sist men inte minst, fyra macro-reglar som kan adresseras på en massa olika sätt, och både styras i realtid och automatiseras.

500 preset är rätt mycket att välja bland…
 

Om du tycker att alla dessa möjligheter känns fullständigt överväldigande, erbjuder Analog Strings 500 preset, som du kan ha som utgångspunkt i ditt fortsatta redigerande. Självfallet kan alla arpeggion och effekter synkas till ditt valda tempo, och de fyra macroreglarna är både intuitiva att använda och ser riktigt fräcka ut – lite som pianobassträngar som har korvat sig. De 500 förinställda programmen är taggade och sorterade med vettiga underrubriker, och skulle du ändå köra fast, finns faktiskt riktigt bra hjälpfunktioner.

… eller skapa egna ljud ur en av de tre huvudgrupperna.
 

NATIVE INSTRUMENTS 

För den som äger Native Instruments Kontakt är det bara att skapa ett bibliotek med ljuden från Analog Strings i Kontakt version 5.6.5, eller senare. Är din version äldre, är det enkelt att uppdatera med hjälp av Native Instruments Service Center. Output är noga med att berätta hur man ska installera Analog Strings på bästa sätt, så det inte sedan tar en evighet att ladda biblioteket. Följer man de anvisningarna, fungerar det ypperligt. Och har man inte den fullvärdiga versionen av Kontakt funkar det lika bra med gratisversionen, Kontakt Player, som man enkelt laddar ner från NI:s hemsida.

Output Analog Strings fungerar både fristående och i din favorit-DAW.
 

Och vad gäller NI är Analog Strings nu också kompatibel med Native Instruments Kontrol Standard, NKS. Det innebär att både Analog Strings och andra Output-produkter fungerar ypperligt tillsammans med något av klaviaturerna i NI:s Komplete Kontrol-, eller Maschine-serie, vilket ger användaren tillgång till tusentals snapshots, och styrorgan i form av rattar och reglar på klaviaturen.

GRÄNSSNITTET

Jag har nämnt de bassträngliknande macroreglarna tidigare, och är man nöjd med de 500 fabriksinställningarna kanske man inte behöver något mer än Preset-menyn från gränssnittet. Men chansen finns förstås att man vill pilla lite med något av de 500 programmen. Om man vill börja där, kan man helt enkelt byta ut något av (eller båda) de ljud som ingår i preseten. Redan där händer förstås en hel del, men det är enkelt att gå vidare. Ett klick på Edit-fliken öppnar redigering av envelope och pitch med val av kurva, plus vanlig ADSR. Filterdelen ingår lustigt nog istället i fx-/effektdelen. Här finns även ytterligare några funktioner, som ”flutter” (i skiv- och bandspelarsammanhang översattes det förr med ”svaj”), och stereopanorering och -spridning. Som om detta inte vore nog finns dessutom ytterligare ett par funktioner dolda bakom en Advanced-knapp. Men vi går vidare…

Så här ser huvudfönstret ut.

Under FX-fliken hittar vi ett helt gäng med effekter: filter, eq, dist, comp, delay och reverb. Här har filterdelen sina envelope-funktioner och massor av annat matnyttigt, och det gäller samtliga ingående effekter – här finns det mesta man kan behöva för att finjustera sina stråkljud. Som grädde på moset erbjuder Analog Strings två effektdelar: en enskild (layer fx), separat för varje ljuddel, och en global som påverkar båda de ingående ljudsamplingarna. Den globala effektfliken erbjuder, förutom de sex effekter som nämns här ovan, ytterligare en effekt: Motion (rörelse), som är tänkt att skapa just detta, med hjälp av en phaser och ett chorus. Även här hittar vi förstås alla önskvärda parametrar för att säkerställa en effekt av yppersta klass. Full poäng för effektdelen, alltså! 

De sista två flikarna i huvudfönstret hanterar de rytm- och tidsmässiga aspekterna av ljuden. Kombinationen med rytminställningar och en arpeggiator gör att man kan skapa ytterst intrikata rytmer. 

I ARBETE 

”Rolit!? Griser ska inte ha rolit!” Så sa ju Emils pappa i den underbara Astrid Lindgrenboken om den lille rackarungen från Lönneberga. Ända tills nu verkar det som det påståendet även gällde kompositörer, och då speciellt filmmusikskapare. Men det är slut på det nu. I alla fall om man använder något av de många nya ljudverktyg som arbetar med utgångspunkt i NI:s Komplete – Output Analog Strings, till exempel. 

Analog Strings är nämligen riktigt roligt att jobba med. Det går att trixa och fixa med ljuden här på det mest häpnadsväckande sätt. Och har man dessutom en NKS-kompatibel klaviatur blir livet ännu roligare, och därmed också lättare att leva. Startar man en Maschine eller Komplete Kontrol-klaviatur hittar den automatiskt Analog Strings och adresserar reglar och rattar så du slipper allt sådant pill.

Även utan dylika hjälpmedel är Analog Strings en fröjd att jobba med. Det finns inget som liknar traditionella, symfoniska stråkbibliotek här. Är det sådant man är ute efter bör man söka sig någon annanstans. Här finns ”bara” spännande, fantasieggande ljudpaletter för den seriöse musikskaparen. Hade jag haft ett sådant hjälpmedel när jag var som mest tänd på att skapa filmiska ljudscener hade jag antagligen svimmat av lycka flera gånger om. Ni som är mitt uppe i komponerandet av film- eller teatermusik… ”Look no further”, som man säger i Amerika. Men även för den som sitter och snickrar på ett konceptalbum, eller instrumentalmusik för annat ändamål, bör det finnas massor av matnyttig inspiration hos Analog Strings. 

För den som trots allt ändå inte känner sig helt nöjd finns en 14-dagars ”pengarna-tillbaka”garanti. Om man känner att Analog Strings inte riktigt passar – efter att man installerat, registrerat och kört programmet några dagar – har man alltså möjlighet att få pengarna tillbaka. Så övertygade är man alltså från Outputs sida att deras produkt tilltalar det stora flertalet av användare. Inte illa! 

SAMMANFATTNING

Analog Strings är tänkt för den moderna musikskaparen som inte riktigt känner sig hemma i de klassiska stråkbibliotekens förträffliga, men ibland ganska tråkiga, standardljud. Där är kanske namnet en smula missvisande. Man har visserligen haft (bland annat) en mängd olika analoga stråkar som utgångspunkt för samplingarna, men det första intrycket man får när man bläddrar igenom några av de 500 färdiga preset-inställningarna som erbjuds, är inte vanliga analoga stråkljud. Det hittar man ju i femtioelva andra stråkbibliotek. Som Output säger: ”Det här är något helt annat”.

Man riktar med Analog Strings in sig mot musikmakare som gör modern musik, eller musiker som helt enkelt gillar fräcka nya ljud (gitarrister, till exempel). Och här lär de få sitt lystmäte. Jag vet att jag har annat som jag bara måste göra just nu (som att skriva den här recensionen/testen till exempel), men det är väldigt svårt att stänga av Kontakt 5 med Analog Strings och släcka ner mitt DAW-program. Det är så j-a kul att pilla med ny mjukvara. I alla fall när det rör sig om grejer av den här kalibern. Nåja… 

”Analog Strings är tänkt som en modern variant av stråkproduktion”, säger Gregg Lehrmann, vd och grundare av Output. ”Vi var oerhört noggranna när vi samplade de två orkestrarna och allt det andra, men sedan ägnade vi månader åt att skruva till det hela och skapa något nytt och annorlunda. Det ska verkligen bli spännande att höra all musik som folk inspirerats att göra med Analog Strings.” 

Det är roligt att det kommit så många bra musikverktyg till Kontakt på sistone. Endera är man så noggrann och exakt i sitt samplande och återskapande av akustiska instrument, så man häpnar (som de båda flyglarna jag kikade på för ett par nummer sedan), eller också tar man ut svängarna riktigt rejält och skapar något helt nytt, som i dagens testobjekt. Och jag är lika lycklig nu. Det är en fröjd att få testa sån här mjukvara – nästan lika kul som att spela gitarr (jag skojar bara). Jag försöker komma på något annat att gnälla på, utöver namnet – jag brukar ju aldrig ha svårt för sådant – men det är riktigt svårt. Folk som äger fler av Outputs produkter har nämnt att ljuden från de olika programmen har en tendens att låta en aning likartade, men eftersom detta är min första kontakt med någon av deras produkter har jag ingen åsikt om det överhuvudtaget. Jag är helt enkelt bara ruskigt imponerad. ”Flabbergasted!” skulle man kunna säga. (Slå upp det!) 

Det kanske låter konstigt när det kommer från en gammal stöt som övertecknad, men jag skulle vilja påstå att Analog Strings är ett av de mest moderna mjukvaruinstrumenten jag smakat på, på väldigt länge. Och jag är faktiskt övertygad om att även betydligt yngre förmågor är böjda att hålla med mig. 

PLUS

  • Snygga samplingar 
  •  500 spännande preset 
  •  Asfräcka ljud 
  •  Rejäla modulationsmöjligheter 
  •  Ypperlig effektdel 
  •  Ljuden går att redigera in absurdum

MINUS

  • Inget
SUMMER NAMM 2017: Fender

SUMMER NAMM 2017: Fender

TEST: Genelec 8320 & 7350

TEST: Genelec 8320 & 7350