TEST: UVI Rotary

TEST: UVI Rotary

Ett riktigt Leslie – fast bättre 

TEXT: GUNNAR E OLSSON

Många har försökt återskapa magin hos ett klassiskt Leslie med hjälp av mjukvara, och lyckats sådär. Nu är frågan om man inte lyckats till slut.

Jag vet inte hur många Leslie-varianter i mjukvaruform jag kollat in genom åren, men jag vill inte påstå att det är många som lyckats återskapa den speciella känsla man får när man kör ett instrument genom ett riktigt gammalt träleslie. Polska PSP Audioware kom en bit på vägen med sin Lotary, men UVI har ju till och med lyckats stava rätt till sin Rotary. Vi får se om man lyckats med resten av parametrarna också. 

UVI

UVI är ett franskt mjukvaruföretag baserat i Paris. Under de senaste tjugo åren har man presenterat ett fyrtiotal olika, intressanta mjukvaror, i form av syntar, effekter och ljudproduktionsverktyg. Man ligger även bakom en digital ljudmotor, UVI Engine, som man licensierar till en mängd andra företag, som till exempel den amerikanska mjukvarujätten MOTU. UVI:s produkter används av en mängd olika artister och kompositörer av musik för såväl film- som tv-produktioner. Ett av deras senaste alster är alltså en mjukvara som på ett övertygande sätt ska kunna efterlikna den klassiska Lesliehögtalaren. 

DONALD LESLIE 

Redan i slutet av 1930-talet började Donald Leslie jobba på att försöka konstruera en
högtalare som kunde få en Hammondorgel att låta mer som en pip- eller kyrkorgel. Han konstaterade att roterande högtalare gav den bästa illusionen. Hammond var inte intresserade av att sälja Leslie-högtalaren så Leslie sålde den på egen hand som ett komplement till både Hammond och andra liknande orglar. Den första fungerande Leslie-högtalaren byggdes 1941, och det speciella Leslie-soundet blev snart en stor succé. De flesta jazzorganister krävde snart att få använda ett Leslie. 

År 1965 sålde Leslie sitt företag till CBS (som samtidigt även köpte Fender). De sålde i sin tur företaget vidare till Hammond. Så småningom kom företaget att ägas av Suzuki Musical Instrument Corporation, som därefter ägde både Hammond och Leslie. 

FUNKTIONSSÄTT

Lesliet är en kombinerad förstärkare och tvåvägshögtalare, där bashögtalaren projicerar sitt ljud via en roterande trumma, och diskanten via ett roterande horn. Man kan som regel styra hastigheten på de rörliga delarna med ett reglage från orgeln/instrumentet, och ofta har den två olika hastigheter. Den långsamma brukar betecknas ”chorale” och den snabbare ”tremolo”. Typiskt är att övergången från den ena till den andra hastigheten sker mjukt och steglöst.

Det speciella ljudet som uppstår beror på något som kallas Dopplereffekten (en effekt som uppstår när en ljudkälla rör sig. Ett typiskt exempel är när en ambulans far förbi, och man tycker att ljudet från sirenen sjunker i ton, när ambulansen passerat). Effekten från ett Leslie upplevs mycket mer harmonisk än till exempel ett typiskt tremolo eller vibrato, och det ger ofta ett drömskt intryck. 

Utöver jazzorganister har många andra musiker använt Leslie, bland andra Eric Clapton (bland annat i Badge med the Cream), Buddy Guy, Jimi Hendrix, Robin Trower, Pink Floyd och The Beatles. Senare dök effekten upp även i specialbyggda fotpedaler. 

IMITATIONER

Bland de många effektpedaler som försökt efterlikna Leslie-effekten hittar vi Univox UniVibe, Neo Ventilator, och Hammond-Suzukis egen simulator. 

Chorus- och phaser-pedaler kan ofta imitera Leslie-effekten, några bättre, andra mindre bra. Univox Uni-Vibe, var en mer avancerad fyrstegs phaser, och den hör till de mer populära pedalerna i den här genren. Den lanserades som ett billigare alternativ till Lesliet speciellt inriktad mot gitarrister. Några av de som nappade på den var Jimi Hendrix, David Gilmour och Robin Trower (tidigare gitarrist i Procol Harum). Idag är det dock svårt att hitta Uni-Vibe-pedaler i gott skick av olika anledningar, bland annat har vissa kondensator i originalpedalerna inte åldrats med särskilt stor värdighet.

Idag har man lyckats allt bättre att återskapa Leslie-effekten med hjälp av mjukvara. Varje Hammondkopia i mjukvaruform inkluderar en Leslie-effekt. Detta gäller även hårdvaruinstrument som Hammonds egen XK-3c och Nord Electro. Bland moderna Leslie-simulatorer i pedalform har NEO Instruments Ventilator fått mycket lovord. 

UVI ROTARY 

TYP Mjukvara
SYSTEMKRAV 300 MB skivutrymme (Macinstalleraren: 157 MB, Windows32-installeraren: 253 MB, Windows64-installeraren: 203 MB) Mac OS X 10.7 eller senare (64-bit / 32-bitskompatibel) Mac Intel Processor, 4 GB RAM, Windows 7 eller senare (64-bit / 32-bitskombatibel) Intel Core Duo2+, 4 GB RAM iLok-konto (gratis, dongel behövs inte) Internetanslutning för aktivering av licensen. Tre aktiveringar per licens på alla kombinationer av hårddisk och/eller iLok-dongel.
FORMAT SOM STÖDS Audio Units, AAX, VST
TESTAD OCH CERTIFIERAD FÖR Digital Performer 8+, Pro Tools 11+, Logic 9+, Cubase 7+, Nuendo 6+, Ableton Live 8+, Studio One 2+, Garage Band 6, Maschine 1 & 2, Tracktion 4+, Vienna Ensemble 5, Reaper 4+, Sonar X3, Main Stage 3 & MuLab 5.5+
PRIS 699 kronor
DISTRIBUTÖR Deluxe Music, www.dlxmusic.se
 

Dagens testobjekt har förstås fått sitt namn från den roterande effekt som Lesliet bygger på. Tanken är här att man ska efterlikna effekten från ett Leslie så bra som det bara är möjligt med dagens digitala teknik. Rotary har även fått många möjligheter att påverka ljudet med både funktioner som efterliknar hårdvaran, och modernare funktioner som var omöjliga att åstadkomma på den tid det begav sig. 

Ljudet hos Rotary har tagits fram genom att man emulerat flera olika Leslie-kabinett i detalj. Det speciella soundet kommer ju från alla ingående delar, som hornens och den roterande trummans utseende, högtalare, drivremmar, förstärkarens harmoniska distorsion, och förstås, själva lådan.

I Rotary kan man justera en mängd av de ingående parametrarna på ett både intuitivt och enkelt sätt. Dessutom hade man som mål att Rotary inte skulle kräva för mycket processor- och RAM-kraft. Målgrupper bland användarna är både organister och andra keyboardister, gitarrister och sångare/producenter. 

En fördel med att ha allt i ett slutet, kontrollerat system är att pedagogiken och den grafiska utformningen blir konsekvent hela vägen.

MÅNGA FUNKTIONER 

I Rotary kan man justera mikrofonplacering på ett mycket smidigt vis, endera genom att dra och släppa eller genom makrofunktioner. Det går att automatisera förändringar, förändra stereobilden, och göra A/B-tester på alla förändringar. Både hornet och den roterande trumman kan finjusteras in i minsta detalj. Välj mellan olika Leslie-modeller, skruva och vrid på alla reglage, och vill du komma åt fler finns det ytterligare ett gäng inställningar på ”baksidan”.

Rotarys ”framsida” rymmer diverse kontroller.
 

Här finns diskreta filter för både horn och trumma. Ändra hornets radie, lådans storlek och dess inre reflektioner kan ändras efter behag. Du har även en mängd reglage för hur hastighetsändringar ska påverka slutresultatet, och även här finns individuella inställningar för horn och trumma. Ska den bromsa in långsamt eller snabbare, ska den accelerera på ett annat vis? Många möjligheter blir det. 

På ”baksidan” finns ytterligare kontroller.
 

I ANVÄNDNING 

I ditt inspelningsprogram kan du öppna Rotary som vilken effekt som helst. Om du är osäker på vad du letar efter, kan du alltid utgå från någon av de många förinställda effekterna. Det finns preset för orgel, keyboards, gitarr, sång och trummor. Dessutom har man alltså sju olika Lesliemodeller att utgå ifrån. Det var inte svårt att hitta en preset som lät okej (eller mer än okej) och sedan skruva till den som man själv ville ha den. Och oavsett vad man var ute efter i det här ljudområdet lät det bra. Till och med mycket bra. Den där mjuka obeskrivbara rörelsen i ljudet finns här – som hos en gammal analogsynt.

Jag hade tyvärr inget riktigt Leslie att jämföra med, men i mina öron lät det väldigt likt den ljudbild jag burit med mig genom åren. Och Rotary är bra mycket lättare att bära med sig än ett riktigt Leslie. Jag minns än idag med skräck hur det kändes när vi skulle hjälpa ett band med Leslie uppför de trånga trapporna på en liten klubb i gamla Nordstan i Göteborg. Det var verkligen ingen lek.

På keyboards – speciellt Hammond-imiterande mjukvaruinstrument – låter Rotary helt lysande. Där finns det drömska, det råa, och det nästan plaskande våta soundet. Och allt däremellan. Precis som en riktig B3 med Leslie. På gitarrspår får man genast känslan från tidigt 70-tal där Clapton och grabbarna skulle köra Leslie på allt. Och på sångspår kan man verkligen ta ut svängarna, om man är ute efter spejsade effekter. Och trummor – the Small Faces Itchycoo Park med en enkel knapptryckning. 

SAMMANFATTNING

En gammal hederlig Leslie-effekt fungerar alltid på det mesta i musikväg. Med Rotary har UVI verkligen satt ribban för alla andra mjukvaruföretag. Så här bra kan en modern emulering av en gammal hårdvara låta. Kan den kanske låta ännu bättre? Jag vet inte. Jag är väldigt
osäker på det. Och det passar till så många olika instrument och musikstilar. 

Rotary har också ett föredömligt enkelt och lättbegripligt gränssnitt. Med utgångspunkt från någon av de många fabriksinställningarna har man oftast inte särskilt långt till ett ljud som passar just ens eget ljudideal. Är du det minsta osäker angående Rotarys förträfflighet rekommenderar jag dig att lyssna på några av de många ljudexempel som finns på UVI:s hemsida. Jag har svårt att tro att du blir besviken.

PLUS

  • Låter alldeles förträffligt 
  • Övertygande Leslie-simulering 
  • Enkelt och intuitivt gränssnitt 
  • Attraktivt pris

MINUS

  • Inget
SUMMER NAMM 2017: Presonus 16.0.2 USB

SUMMER NAMM 2017: Presonus 16.0.2 USB

SUMMER NAMM 2017: Casio

SUMMER NAMM 2017: Casio