TEST: Applied Acoustics Systems Objeq Delay

TEST: Applied Acoustics Systems Objeq Delay

Kreativ delay med bonusfunktion

Text & bild: Peter Marchione

Montrealbaserade Applied Acoustic Systems, ofta förkortat AAS, grundades 1998 och har med tiden gjort sig kända för välljudande mjukvaruinstrument och effekter. Nyligen släppte de Objeq Delay, som trots sitt namn klarar av långt mer än vad en traditionell delayenhet i regel brukar. 

Till utseendet påminner Ojbeq Delay om version två av Chromaphone 2 (som vi testade i MM nr 8, 2016). Gränssnittet är stilrent, med presethantering överst och signalkedja under. Den senare följer logisk väg. Från vänster till höger.

INSTALLATION

TESTMILJÖER

Dator 1: Windows 10 Creators 64-bit, Intel Core i7 3.40 GHz. 12 GB RAM
Dator 2: MacBook Pro, OSX 10.12.4 Sierra, 2,3 GHz Inte Core i7, 16 GB/RAM
Instrumentet testades tillsammans med: Steinberg Cubase 9.0.20, Ableton Live 9.7.2 (64-bit), Bitwig Studio 2.1.1, Apple Logic Pro X 10.3.1

Produkten köps som nedladdning och aktiveringen löses därefter via beprövad challange/response. AAS har dessutom en egen specialare där själva installationspaketet innehåller både program och licens. Därmed löses hela registreringen automatiskt under själva setupen, såvida datorn är ansluten till nätet. Om den inte är det går det att lösa manuellt senare samt även, via annan dator, auktorisera produkten offline. På hemsidan erbjuds även en demoversion som är fullt fungerande i 15 dagar.

Givetvis har AAS sett till att mjukvaran funkar i de olika produktionsscenarion man kan förvänta sig. I installationen ingår VST-, AU- samt AAX Native-pluggar. Tyvärr erbjuds ingen stand alone-version.

PRESET

Till skillnad mot nämnda instrumentet Chromaphone utgörs hela Objeq Delay av en enda vy och känns lite som ett pedalbord med gitarreffekter. Skillnaden är att man, som vanligt i programvarornas värld, kan spara förinställningar. Precis som andra produkter i AAS sortiment är de medföljande fabriksinställningarna av hög kvalitet och, framför allt, användbara.

Detta faktum, kombinerat med hur kraftfullt och samtidigt enkelt det är att justera ljudet från grunden, gör att Ojeq Delay är väldigt trevlig att arbeta med. Den interna filutforskaren är också den kompetent indelad och även öppen för egen katalogisering och indexering. Drygt 200 preset följer med och är indelade i katalogerna Echoes, Modulators, Rhythmic Loop Manglers, Kick Track Enhancers, Snare Track Enhancers, Drones och Richard Devine Signature.

Föredömlig presethantering.

MODULERNA

Först i raden av moduler hittar vi en LFO, som kan kopplas till de flesta parametrarna i efterföljande enheter. Denna är i sig korrekt utformad. Den kan ställas i synk mot värdprogram eller frigående och enligt vågformerna Sine, Triangle, Square, Random och RandomRamp. Vidare kan samtliga vågformers fas justeras och Square-variantens pulsbredd kan också regleras. Akilleshälen är endast att LFO-delen endast kan kontrollera en parameter åt gången. Du är alltså inte inbjuden att göra galna korsmodulationer här inte. I manualen försöker tillverkaren trösta med att det istället kan lösas med vanlig automatisering via värdprogrammet, men det blir liksom inte lika festligt.

Filtret är indelat i en High Cut- och en Low Cut-del, där vardera är ställbart mellan 1- 2- eller 4-poligt.

Object är namnet på nästa del, som med sin fysiska modellering för tankarna till Chromaphone. Här väljer du olika material att skicka din input genom: Beam, Drumhead, Plate eller String. Därefter hittar vi fyra olika reglage: Frequency, Decay, Material och Formant som ger vidare möjligheter att justera klangfärgen.

Men vad vore en delayeffekt utan delay? Steg fyra är alltså själva Delay-modulen. Här erbjuds två kanaler (vänster/höger) som var och en har två olika delay-lines. Den första är en enkel fördröjning av insignalen medan den andra agerar feedback loop och på så vis skapar ekon. De båda justeras oberoende av varandra vilket gör det smidigt och enkelt att taktilt ratta in rätt sound. Dessutom kan man välja om de båda ska vara länkade eller ej. Det går alltså att låta den ena synka mot aktuellt tempo i DAW medan den andra kör helt fritt. Också här finns en separat filterdel med både High och Low Cut som arbetar utefter ett upplägg av 6 dB/oktav. Denna filterdel arbetar alltså på den ”blöta” signalen medan Filter-modulen som ligger tidigare i kedjan jobbar på själva inputen.

Sist ut i signalkedjan är Mixer-modulen. Överst i denna hittar vi ett Balance-vred som ställer in just balans mellan den torra och den ”effektade” signalen, inga konstigheter alls. Strax under återfinns ett output-vred som går från komplett tystnad till +20 dB. Längst ned i modulen hittar vi en Out/In-switch som bestämmer om den inkommande signalen ska gå genom effekterna eller inte. Denna funktion ska inte förväxlas med bypass. När denna används bryts inte den aktuella effektsvansen. Idealiskt att automatisera eller fjärrstyra om man bara vill puncha in effekten på mer eller mindre väl valda ställen i arrangemanget.

ENKELT, ANVÄNDBART OCH KUL

Personligen var jag lite lagom skeptisk när jag såg att AAS lanserade en delay-enhet. “Jag har ju en miljard avarter i bara Reaktor och därtill massor av lösplugg”, resonerade jag på mitt absolut mest gubbgriniga sätt. Det som emellertid innebär en stor skillnad, och som sätter en riktig AAS-touch i sammanhanget, är möjligheten att skicka signalen genom resonatordelen som lånats in från Chromaphone. Det blir liksom mer än ytterligare en mjukvara som ska göra anspråk på att emulera vintage-ekon och -delayer från svunna tider.

Objeq Delay är en väldigt användbar allround-plugg att ha tillhands både när det gäller ljuddesign och mix – och i många fler scenarier än bara som delay-enhet. Object-modulen är ett säkert kort att trixa till olika trumljud med. Och genom lite kreativt LFO-användande kan effekten med fördel användas till att blåsa liv i statiska ljud på allt ifrån subtila till parodiska nivåer. Produkten kan också med fördel användas till att skapa pad- och droneljud som därefter, förslagsvis, samplas ned och spelas i valfri sampler. Kanske rent av därefter lägga på ytterligare en Objeq-instans – bara för att man kan?

Enkelheten och användarvänligheten gör också Objeq inbjudande och resultatfokuserad i praktiken. Det är inga som helst svårigheter att skapa rytmiska loopar och samtidigt faktiskt ha koll på vad man sysslar med. Många delayer kan i praktiken vara lite bångstyriga men AAS har i detta fall fått till en bra övergripande kontroll utan att gödsla på med en massa förvirrande reglage. Att ljudkvalitén skulle vara av hög klass var ju föga oväntat, då dessa kanadensare har en hög nivå på allt de släpper ifrån sig. Även denna gång har de kodat duktigt och trots den ypperliga ljudkvalitén är Objeq Delay förhållandevis snäll mot datorns processor.

PLUS

  • Extremt välljudande
  • Förhållandevis processorvänlig

MINUS

  • Ordningen på effekterna kan ej ändras
  • LFO kan endast skickas till en destination åt gången

FAKTA

TYP Mjukvara
MJUKVARUEFFEKT Fristående samt i pluginformaten VST, AU, AAX NativeSYSTEMKRAV Mac
OSX 10.7 eller nyare, Windows 7 eller nyare, 70 MB ledigt hårddiskutrymme, Intel Core-processor, 1024 x 768 i skärmupplösning
PRIS 1 495 kronor
DISTRIBUTÖR Sweden MIDI Music, www.swedenmidimusic.se

TEST: Laney R500-115

TEST: Laney R500-115

PRODUKTNYHETER: Native Instruments Maschine Mk3 & Komplete Kontrol Mk2 [VIDEO]

PRODUKTNYHETER: Native Instruments Maschine Mk3 & Komplete Kontrol Mk2 [VIDEO]