GUIDE: App to date

GUIDE: App to date

Innovation för under femtiolappen

Text & bild: Aron Lamm

Att vara först är inte alltid det som räknas, det handlar lika mycket om att göra det bäst – fråga Apple. I denna App to date tar vi en titt på tre appar i AU-format som hittat smarta, snygga och spännande varianter på tre väldigt välbekanta effektkategorier. Dessutom kostar de bara några tior!

Finns det något nytt under solen? Nja. Åtminstone när det gäller syntes och effekter så handlar det mesta numera snarare om hur man sätter ihop och implementerar redan existerande idéer.

Det jag gillar allra bäst i iOS-världen är sällan de där apparna där de försökt tänka ut ett helt nytt och coolt arbetsflöde åt en – det är jag lite för gammal för. Oftare faller jag för de som tar något som alla redan använder och gör något lite annorlunda, men verkligt användbart med det. Det kan lika gärna handla om att riva ner de traditionella begränsningarna som att göra något mer användarvänligt, enkelt och nischat.

Vikta vågformer

FoldR från Living Memory (som också gett oss supersynten LayR som jag skrivit om tidigare) är en slags distorsionseffekt. Den använder sig av wave folding, det vill säga att när en vågforms amplitud går över nivån där den klipper, så viks den i stället ner på sig själv, vilket skapar mer spännande övertoner än om de bara kapas. ”Huh?” säger nu de mindre ljudteoretiskt bevandrade bland er. Ingen fara, man behöver inte förstå konceptet för att kunna använda appen, men i den enkla, medföljande manualen finns likväl en rätt så pedagogisk liten förklaring för den som vill.

Kring den här tekniken har man byggt en lättanvänd app som kan göra underverk med allt från trumloopar till ambienta drones. Det som kanske behöver påpekas för nybörjaren är att inputvolymen här handlar om något betydligt viktigare än att bara sätta en lagom arbetsnivå för effekten. Övertonerna som bildas av ”vikningen” förändras nämligen radikalt med ändringar i volymen på materialet man matar in. Tänk på hur ett resonant filter beter sig, så kommer du nog närmare vad det handlar om än om du bara tänker dist.

Förutom detta kan man på olika sätt mixa, manipulera och snygga till själva grundfunktionen, samt även modulera den med två LFO:er. Det innebär att man kan få effekten att röra sig rytmiskt mot tempo eller mer fritt. Resultatet blir att man kan få allt från väldigt subtila färgningar till rätt så extremt digitalt oväsen – och allt däremellan. Det roliga med FoldR är just att röra sig runt i den här oberäkneliga världen av övertoner. Även de minsta justeringar kan ge de mest oväntade förändringar.

FoldR – Wave Folder Audio Unit

PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Living Memory Software
PRIS 40 kronor

Jag har valt det röda temat i FoldR. Modulationsdelen till höger är det som verkligen lyfter den här appen.


Instant breakdown

Delay är väl kanske den mest grundläggande av ljudeffekter, och det fanns så klart ändlösa varianter på den långt innan iOS-plattformen för musik uppstod. Ändå lyckas utvecklare hitta nya, finurliga twistar på konceptet, och de enklaste är inte sällan de bästa.

Reverser Delay från FutureSonic innehåller egentligen inget alltför exotiskt – det är ett pingpongdelay med filter och reversefunktion. Det roliga handlar helt och hållet om det lite udda sätt som man tillåts interagera med appen. Den är helt uppdelad på höger och vänster kanal, vilka torr/våt-mixas separat. Delaytiden ställs inte i millisekunder eller taktslag synkade mot något tempo, utan via ”offset”-ratten – ett oortodoxt upplägg som jag nog aldrig stött på i en app, men rätt intuitivt. Feedback funkar precis som vanligt, och filtret kan sättas till hög- eller lågpass, och så kan man justera cutoff. Vidare finns en enkel switch för att vända på delaysignalen. That’s it.

Till en början kändes det tvåkanaliga upplägget med offset udda, men så fort jag körde något rytmiskt igenom det och började manipulera filtren och delaytiden så fattade jag grejen. Den här appen kan verkligen med sina små medel elegant dra undan mattan på lyssnaren, utan att på något vis skapa kaos. Samtliga parametrar känns som gjorda för att kopplas till någon hårdvarukontroller för att ratta riktigt skruvade breakdowns i realtid.

FS Reverser Delay

PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Bang Means Do It Software
PRIS 20 kronor

Reverser Delay är enkelt och lagom färggrant. Hade jag fått önska mig en enda till funktion i den här appen så hade det varit att begränsa stereobredden på respektive kanal.


Smuts för finsmakare

”Ljudfärgning” har ju varit en grej ända sedan effekter, instrument och inspelning flyttade in i den något sterila digitala miljön. Oftast handlar den om nersampling, kompression, filtrering och olika sorters subtil distorsion som ska simulera sådant som uppstår i analoga signalkedjor. Eller så ska det helt enkelt efterlikna soundet hos klassiska maskiner som man kanske inte har råd med eller plats för där hemma. Alla ”virtuella analoga” syntar bygger också rätt mycket på den här sortens hyss.

Lo-Fly Dirt har hittat en smart väg, och dessutom förpackat det på absolut enklast möjliga sätt. Appen har sex lägen och en enda ratt, dry/wet. Under huven pågår det dock en hel del saker, och det är inte så enkelt som att ratten bara mixar mellan den torra och våta signalen (som den antyder). I stället styr den olika parametrar som sammantaget ger mer av den sortens ljudfärgning respektive läge representerar.

Grundläget är mest bara en lätt mättnad och kompression, medan de andra lägena stökar till mer. Som jag sade är det inga konstigheter egentligen, utan bara en kombination av sänkt bitrate, olika sorters filtrering, mättnad och kompression. Det som gör den så enkel och inbjudande är att man redan gjort valen åt användaren och bara satt in en ”mer av det här”-ratt. Alla är ju inte intresserade av att gå in i de respektive funktionerna och experimentera, en del vill bara direkt ha det där ljudet som låter som en gammal sampler eller trummaskin och kunna lägga det på sina loopar eller annat material. Jag kan föreställa mig att utvecklaren skjutit in sig på folk som eftersträvar ett klassiskt samplings- och loopbaserat hiphop-sound i sina iOS-produktioner.

Ska man säga något negativt om den här sortens förkokta lösningar som Lo-Fly Dirt representerar så är det väl att många av populärmusikens riktigt roliga och nyskapande sound uppstått när någon använt funktioner och verktyg på sätt som verkligen inte var tillverkarens mening, eller som på ett smart sätt strider mot rådande idéer om ”god smak”. Med det sagt så finns det inte minst i iOS-världen redan så många appar som helt rivit ner alla skyddande staket. Det finns absolut plats även för enkla sätt att hitta fram till olika lite mer traditionella ljudideal.

Lo-Fly Dirt

PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE MSXII Sound Design
PRIS 40 kronor

Lo-Fly Dirt kör med imiterat fejkläder, trä och lite gaffa. iOS3, någon?

 

 

 

 

 

 

     

PRODUKTNYHET:  DDMF Plugindoctor

PRODUKTNYHET: DDMF Plugindoctor

PRODUKTNYHET: Radial MIX 2:1 Passiv minimixer

PRODUKTNYHET: Radial MIX 2:1 Passiv minimixer