TEST: Steinberg HAlion 6

TEST: Steinberg HAlion 6

Mer av det mesta 

Det har redan gått tre år sedan Steinberg släppte den senaste versionen av sin mjukvaruarbetshäst HALion. Version 6 påannonserades under NAMM i vintras och även om den visuellt sett är lik sin föregångare finns här en del intressanta nyheter. Bland dessa en ny wavetable-syntes, några nya instrument samt förbättrade möjligheter för användare att skapa grafiska gränssnitt, script och ljudbibliotek.

Även om HALion var en av de riktigt tidiga sampler-instrumenten i mjuvarutappning får jag nog inte mycket mothugg om jag hävdar att det var i samband med att version fyra släpptes, år 2011, som det blev den produkt som den känns vid idag. Inför det släppet gjordes hela härligheten om från grunden och blev något långt mer än en sample-spelare.

Målbilden styrdes då snarare om till att bli en mer och mer komplett ljudverkstad, en utveckling som sedan fortsatt i version fem och sex. Som vanligt när jag ger mig på att testa en ny version av en programvara jag avhandlat i tidigare nummer vill jag betona att jag denna gång fokuserar på vad som är nytt sedan sist.

INSTALLATION

Steinberg Download Assistant är namnet på den nya nedladdningsassistenten.

Att få in HALion i datorn är inga svårigheter. Efter inköp laddas mjukvaran enkelt ned. Helt i tidens anda har nu också Steinberg en egen nedladdningsmanager som ser till att hämta hem filer och därefter starta installation. Steinberg Download Assistant är namnet på denna lösning och det enda jag kan komma på att jag skulle vilja ändra på i detta sammanhang är att den kunde sys ihop med eLicenser, alltså Steinbergs egna kopieringsskydd. På tal om denna så är det faktiskt här vi hittar en av de första nyheterna, som dessutom är lite av en sensation. HALion 6 (och även HALion Sonic 3) kräver ingen fysisk dongle utan kan köras med en så kallad soft eLicenser. Gud ske pris! Det finns emellertid klara fördelar med att ändå låta licensen husera på den blå USB-pinne som vi som Cubase/Nuendo-användare lever med: möjligheten att ha sina mjukvaror installerade på hur många maskiner som helst, utan att behöva trilskas med att flytta runt licenser via diverse molnlösningar. 

Steinberg HAlion 6.

PÅ SYNTESFRONTEN INTET NYTT – NÄSTAN

Med HALion 5 drämde man på rejält med nya vågformsgeneratorer men nu till sexan får vi nöja oss med en nyhet, men som dock heter duga. Wavetable Zone erbjuder precis vad namnet antyder, men samtidigt i en uppdaterad variant som gör konceptet långt mer användbart för gemene musiker. Du är alltså inte låst till att efterlikna PPG-ljud. I detta Steinberg-derivat av en förhållandevis gammal metod görs syntesformen långt mer transparent och, framförallt, begriplig. För att tillmötesgå latmaskar räcker det långt med att helt enkelt släppa en vågformssampling i rätt fönster och låta mjukvaran ”do it’s magics”. Det som sker automatiskt är att HALion tar fram den första vågformscykeln. Genom att öka siffran bredvid Markers får man dock tillgång till fler. Dessutom kan man inte bara kika på dessa utan via en egen envelope-hantering även redigera, styra övertoningar och ha sig. 

Det här låter mer kärnfysik än vad det är. I praktiken är det mer skruva och lyssna, precis som vi vill ha det.

Nästa steg är att ge sig in i Spectrum-läge där vi har full koll på såväl amplitud och fas på varje respektive överton genom hela vågformen. Det här låter mer kärnfysik än vad det är. I praktiken är det mer skruva och lyssna, precis som vi vill ha det. Just ja, hela härligheten är dessutom förskonad från aliasing (kantutjämning som svenskar kan säga om de vill vara riktigt nö(r)diga).

Den visuella återgivningen av ljudet kan också visas upp på tre olika sätt: Sample, 3D Map eller 3D Wave. Varje Wavetable-modul kan inhysa två oscillatorer plus en sub-del, som dock inte arbetar med samplade vågformer utan färdigrattade diton i form av sinus-, triangel-, sågtand-, fyrkant- eller pulsform (den senare i två olika varianter). I sub-delen hittar vi också en brusgenerator som erbjuder an diger samling oljud både för ren, subtil krydda till mer ljuddesignanpassade varianter som exempelvis trumattacker. Väldigt användbart när man snabbt vill få till en distinkt transient i ett percussionljud som man precis råkat filtrera bort stunsen i. 

Wavetable är den nya syntesformen i HALion 6 och denna används friskt i nya interninstrumentet Anima.

EN SAMPLER SOM SAMPLAR

En nyhet vi minns från samplerns hårdvaru-era är möjligheten att sampla direkt i HALion 6. Visst, det går att spela in i värdprogrammet och sedan lägga in ljuden på rätt plats i instrumentet men det finns onekligen fördelar med att spela in direkt i HAlion. En sådan är möjligheten att låta instrumentet, under inspelning, mappa ut rätt ljud på rätt tangent. Detta åstadkoms genom att antingen ställa in så att HALion väntar på MIDI Note-On/Off för start och stopp samt utplacering eller genom att ställa in threshold-värde för ljudinput. Därefter är det bara att hamra loss och klicka i så att mjukvaran själv fördelar samplingarna och fyller i eventuella mellanrum.

Upplägget påminner om samplingsfunktionen i FXpansion Geist, fast i Steinbergs fall saknar jag lite fler finesser för att det ska bli riktigt kraftfullt. I nuläget går endast att fördela utifrån pitch på klaviaturen och inte utifrån anslag. Via MIDI-inputen bör de lägga till möjligheten för HALion att hålla koll på hur hårt man slår an en tangent och utifrån det skapa velocity-lager på en och samma tangent. Misstänker/hoppas att detta redan är på gång. 

MACRO PAGE DESIGNER

Tidigare har det inte varit möjligt för oss vanliga ljudmarodörer att förse våra skapelser i med egna, snygga Macro-sidor, alltså snyggt designade gränssnitt. Detta är nu ändrat och vi har inte bara tillgång till de interna standardkomponenterna. Det är fullt möjligt att skapa egna bakgrunder, knappar och vred för en genuint personlig touch. Antagligen har Steinberg valt att släppa in den stora massan i designbiten för att trigga användarna att börja skapa och dela sina egna custom-skapelser. Detta känns helt rätt då branschkollegan Native Instruments Kontakt alltjämt är standard när det gäller samplingsbaserade ljudbibliotek. Förhoppningsvis får möjligheten till egna designorgier igång en scen så att vi HALion-användare
inte bara behöver nöja oss med Steinbergs expansioner eller det vi själva mödosamt trixat till. 

SKAPA EGNA BIBLIOTEK

Helt i linje med Marco Page Designer erbjuder HALion 6 nu också inbakade funktioner för att spara ned egna ljud och distribuera dem på ett mer professionellt och kommersiellt sätt. Library Creator gör det också möjligt att exportera ljud som går att öppna i lillasystermjukvarorna HALion Sonic och HALions Sonic SE. I praktiken innebär det att allmänheten nu kan skapa egna VST Sound-filer, komplett med egen avatar och allt. Det jag i nuläget är osäker på är hur eventuella möjligheter till att kopieringsskydda de filer man exporterar finns. Om detta interna verktyg också är menat att användas av de som säljer ljud, är denna fråga ytterst relevant.

Ett välkommet tillägg i vissa DAW-läger är att HALion 6 nu erbjuds i AAX-format, vilket gör livet enklare för Pro Tools-gänget.

Nytt i version 6 är också att användare har tillgång till scriptstöd i HALion. Vi är nu onekligen inne på funktioner som kanske inte vardagsanvändaren kommer ge sig i kast med i första steget, men möjligheten öppnar upp en helt ny dimension för de som behärskar scriptspråket Lua. 

MÅNGA NYA INSTRUMENT

Samtidigt som Steinbergarna i denna version inte bjuder på så mycket nya syntesformer har
de lagt manken till när det gäller att bjuda på nya instrumentmoduler. Som vanligt i HALion-land bjuds vi också på en hel del hybrider där olika korsbefruktningar, av både de nya tillskotten och de gamla klassikerna, arbetar tillsammans. Enligt mig är en av HALions absoluta styrkor det så kallade Program Tree, där man på ett Photoshop-liknande sätt bygger upp sitt ljud i olika lager.

TVÅ NYA PIANON

Av de totalt sex nya instrumenten är två pianon, båda uppkallade efter fåglar. Raven är ett klassiskt italienskt sådant (piano, inte fågel) och utgår från ett i pianosammanhang väldigt spartanskt antal anslagslager, blott sex stycken. Pianonyhet nummer två kallas Eagle och ska vara mer åt det tyska hållet samt baserat på dubbelt så många lager av samplingar avseende anslag, tolv. Utöver själva samplingsdatan, namnen och ögongodiset i själva instrumentet är uppsättningen parametrar för att ställa in ljudet ytterligare samma i båda fallen. En Dynamics-del ställer in olika velocity/anslagsvarianter, Sustain Resonance och Note Off låter dig välja om du vill ha dessa samplingslager på eller av samt även hur mycket som ska blandas in. Sist ut av reglagen på dessa instrument med bara en flik vardera är inställning av antal röster samt outputvolym.

Båda instrumenten har också en övergripande, stor Tone-ratt som ställs mellan Soft och Hard. Det som försiggår bakom kulisserna när man skruvar på denna är att man helt sonika förskjuter ”mittpunkten” för anslagen och på så vis ger pianot en dovare eller mer hamrande känsla. Väldigt smart när man snabbt vill ändra övergripande känsla och genom att automatisera detta kan man göra olika intensitetsbyten under låtens gång utan att behöva klicka fram pianorulle-editorn. 

FLER INSTRUMENT: ANIMA, SKYLAB, STUDIO STRINGS OCH HOT BRASS

AAX-STÖD OCH ANNAT SMÅTT

Ett välkommet tillägg i vissa DAW-läger är att HALion 6 nu erbjuds i AAX-format, vilket gör livet enklare för Pro Tools-gänget. I samband med versionsnummerhöjningen har Steinberg också valt att skippa 32-bitversionen, vilket kanske inte är så anmärkningsvärt i sig då de flesta förmodligen gått över till 64-uppbyggda miljöer. Det är emellertid lite knixigt utifall man ändå vill ha kvar HALion 5 av just anledningen att ha kvar 32-bitarsstödet. Installationen av sexan sopar nämligen undan femman, helt utan nåd. Detta gäller även demo-versionen, så tänk efter innan. Du kommer få installera om och ha dig. Här ser jag gärna att de försöker göra det hela lite mer användarvänligt. Detta ska ha sin grund i det nya kopieringsskyddet, som ju medger en donglefri tillvaro för HALionister, något som många lär se som en förmildrande omständighet.

SKA MAN UPPDATERA DÅ?

Min spontana känsla var först att HALion 6-uppdateringen kändes väl tunn för att egentligen ursäkta att hala upp en tusenlapp till. Bara en konkret ny syntesform var ett mantra inom mig. Saken är den att bara Wavetable-biten i slutändan är nog för att man ska uppdatera då den ger helt nya dimensioner av ljudskapande i en miljö som man kan jobba tämligen gränslöst och snabbt i, bara man orkar sätta sig in i HALion-paradigmet.

De nya akustiska instrumenten: Raven, Eagle, Studio Strings och Hot Brass var kanske inga kioskvältare för mig personligen men ändå trevliga små moduler att ha nära till hands. Däremot bjuder både Anima och Skylab moderna verktyg för ljuddesign av absolut högsta klass. Det enda jag förväntar mig nu är att Steinberg tar fram en FM-syntesdel snart. Då kan HALion på allvar börja konkurrera med i princip alla diton på marknaden.

FAKTA

TYP Mjukvaruinstrument för Mac och PC, 64-bit. Pluginformat: VST 2 (Windows), VST 3, AAX (Native), AU (Mac) 
SYSTEMKRAV 64-bitars Intel eller AMD multi-coreprocessor (Intel i5 eller snabbare rekommenderas), 4 GB RAM (8 rekommenderas). Mac: OSX 10.11 Sierra eller nyare, PC: Windows 8.x/10, 64-Bit
PRIS 3 224 kronor (uppdatering från HALion 5: 923 kronor) 
DISTRIBUTÖR Steinberg, www.steinberg.net

TESTDATORER
DATOR 1: Windows 10 64-bit, Intel Core i7 3.40 GHz. 12 GB RAM
DATOR 2: MacBook Pro, 2,3 GHz Intel Core i7, 16 GB/RAM, OSX 10.11.3 El Capitan

Mjukvaran testades tillsammans med: Steinberg Cubase 9.0.10 (64-bit), Ableton Live 9.7.1 (64-bit), Bitwig Studio 2. På PC testades både VST 2- och VST 3-versionen och på Mac både VST 3 och AU, i de mjukvaror som hade stöd för respektive format..

PLUS

  • Ljudkvalitén

  • Otroligt användarvänlig Wavetable-syntes

  • Går att köra med Soft eLicenser, utan dongle

MINUS

  • Fortfarande ingen FM-syntes

TEST: IK Multimedia Fender Collection 2 för Amplitube

TEST: IK Multimedia Fender Collection 2 för Amplitube

GUIDE: VINTAGE ELLER FAKE

GUIDE: VINTAGE ELLER FAKE