TEST: Genelec 8340/7370

TEST: Genelec 8340/7370

Tydliga monitorer för proffs

Genelecs klassiska 8240-monitor har uppgraderats med mer muskler och paras här med den rejält kraftfulla subwoofern 7370 till ett system som kan släppa loss rejält.

Finska Genelec har nog alla ljudproducerande människor kommit i kontakt med. De är lika klassiska i musikstudion som radio- och tv-kontrollrummet eller sändningsbussar. Typiskt är det kompakta och aktiva monitorer samt den klassiskt fyrkantiga svarta 1000-serien som ersattes 2006 med den mörkgrå, lätt rundade, 8000-serien. Företaget använder en genomgående strategi för modellnumren. Exempelvis var den första generationens 8040-modell aktiv. 8240 var samma högtalare men med DSP för rumskorrigering samt digitala ingångar. Den senaste 8340-modellen har förbättrad DSP samt en del andra tekniska förbättringar innanför skalet och ingår i Genelecs serie Smart Active Monitoring. Den nya modellen presterar 5 dB högre nivå upp till 110 dB SPL, 4 Hz lägre omfång till 44 Hz, och 60 W starkare klass D-förstärkare på 150 W.

Kabinettet är gjutet i aluminium och elementen skyddas av metallnät. 8340 väger mindre men har kraftigare förstärkare och DSP än tidigare – det här är inga leksaksmonitorer!

Utseendemässigt är 8340 däremot extremt lik 8240. De är på millimetern precis lika stora, fast 8340 har blivit ett helt kilogram lättare och väger nu bara 8,4 kilogram. Samtliga högtalare i SAM-serien har inbyggd DSP och byggs ihop i ett proprietärt nätverk för att kunna styras från en dator. Där kan man även enkelt utföra mätningar av lyssningssystemet och en hel del korrigering.

I två vanliga kartonger landar 8340 i vår teststudio för utvärdering, tillsammans med sin kolossala baskamrat 7370. Det är den största subwoofern i Genelecs SAM-serie, bestyckad med 12”-membran och 400 W klass D-förstärkning. Bashögtalaren väger in på modiga 48 kilogram och har till skillnad från föregångaren 7270 åtta analoga ljudin- och utgångar för 7.1-ljud (7270 hade enbart digitala anslutningar) samt en digital in- och utgång. Konstruktionen är ett basreflex-kabinett med Genelecs basreflexkanal som böjer sig runt sig själv och medger en kompakt konstruktion som ändå kan spela djupt och starkt. Möjligheten att korrekt mäta in fas, tidsfördröjning och göra viss kompensation för lyssningsrummets akustik lockar också i denna högteknologiska subwoofer.

IN OCH UT

Framsidan på 8340 är väldigt stram och professionellt mörkgrå med en ensam lysdiod som enda avbrott. Högtalarelementen täcks av svart metallnät för att skydda de ömtåliga delarna, vilket gör högtalaren än mer stryktålig. Att själva kabinettet är gjutet i aluminium är förstås ett till plus på tålighetskontot men är givetvis ett akustiskt medvetet val likaså då konstruktionen blir rätt resonansdöd. 8340 levereras med gummifötter som delvis ska isolera högtalaren från ytan den står på. På baksidan händer desto mer. En uppsjö ingångar, nätverksportar och DIP-switchar finns att tillgå.

En vanlig IEC-kraftingång står för strömförsörjningen, följt av två nätverksuttag som kopplar upp högtalaren mot Genelec Loudspeaker Manager-nätet (det går att koppla in och sedan vidare från varje högtalare i ett ringnät). Det går tyvärr inte att använda nätverket för att spela ljud över Dante, Ravenna eller liknande ljud över IP-system även om Genelec jobbar på sådana modeller också. För anslutning över AES/EBU finns både en ingång och en vidarekoppling eftersom den digitala länken transporterar två kanaler. En analog ingång finns bredvid och hanterar nivåer upp till +25 dBu.

7370 är en riktig bjässe med sina nästan 50 kilogram, men så presterar den därefter. 118 dB SPL i sitt omfång på 19-150 Hz och bashantering för 7.1-system.

Ovanför dessa finns en liten ritning över hur de följande 16 olika DIP-switcharna påverkar frekvensgången, lyssningsnivån, om lysdioden på framsidan ska släckas och liknande. Det finns fyra olika områden som de styr men allvarligt talat – köper man den här monitorn så bör man koppla in den för mätning och justering från en dator. Det är mycket mer kraftfullt och kompetent som ni kommer att se. Avslutningsvis finns ett vred som ger ytterligare kontroll över nivån följt av en på/av-tryckknapp.

Tittar vi på subwoofern 7370 har den inte mindre än 20 XLR-kontakter samt samma uppsättning kontakter för ström, nätverk och DIP-switchar. Basen tar tacksamt emot upp till sju vanliga analoga signaler samt en dedikerad LFE-signal (som är begränsad till 150 Hz). De mottagna signalerna skickas vidare ut på analoga utgångar, och beroende på dina val är de högpassfiltrerade eller ej. Mer om Bass Management senare!

För större system finns en Link-utgång där all bassignal som plockats från huvudingångarna kan matas vidare till en andra subwoofer. Dock måste man även koppla vidare LFE-signalen från sitt eget uttag till nästa subwoofers LFE-ingång.

En pluspoäng ska Genelec ha för att de alltid är tydliga i manualen med hur högtalare och rum ska jobba med varandra för bästa resultat.

Som detalj kan nämnas att storebror 7370 väger nästan dubbelt så mycket som lillasyskonet 7360 (48 kilogram mot 27 kilogram) och att 7370 till skillnad från 7360 inte är magnetiskt avskärmad.

Genelecs ansvarige för utbildning berättade för MM att man trott att heldigitala lyssningssystem skulle ta över vid den tid då man lanserade 72- och 82-serien, men att man nu konstaterat att de flesta studior håller kvar vid analoga kopplingar. Att subbasen nu har åtta analoga ingångar istället för fyra digitala stereo gör den lättare att använda med andra högtalare än Genelecs samtidigt som man inte tappar något för den som kör digitalt då det finns en AES/EBU-ingång kvar. Det är den som huvudsakligen använts i detta test, för att slippa omvandla signalen mellan digitalt och analogt i onödan.

FUNKTIONER

Baksidan tillhandahåller både digitala och analoga ingångar samt anslutning till Genelecs kontrollsystem GLM. För den som kör utan GLM kan 8340 akustikkompenseras till viss del med DIP-switcharna – men GLM rekommenderas!

En subwoofer kan sägas jobba med två sorters signaler så som bastunga effektljud från explosioner och liknande som kommer i LFE-kanalen i ett surroundsystem, samt spela upp huvudkanalernas basfrekvenser istället för de vanliga monitorerna (Bass Management). Subwoofern kan arbeta med både centralt styrd Bass Management, det vill säga att den filtrerar alla kanaler vid 85 Hz och skickar vidare allt ovanför den gränsen, och distribuerad sådan där subwoofern visserligen tar bassignalen men skickar vidare hela signalen till monitorerna som får sköta filtreringen själva. I det läget, som fungerar med just 8300-serien och styrs över GLM, kan man välja delningsfrekvens själv mellan 50 och 100 Hz.

Högtalarna, både subwoofer och monitorerna, har ett system för att spara ström som kallas ISS (Genelec älskar verkligen förkortningar) där de stängs av efter en ställbar tid av tystnad. De startar mycket snabbt, praktiskt taget omedelbart, igen automatiskt när signal inkommer. I standby-läget drar högtalarna under en watt effekt.

TOTAL KONTROLL

Visst, fem monitorer är mer surround än två men i Genelecs system kan du styra upp till 30 högtalare!

Den största och bästa funktionen hos Genelecs smarta monitorer är givetvis GLM-systemet. För detta krävs ett GLM-kit som inkluderar USB-gränssnitt, mätmikrofon och en nivåkontroll. Detta ingår inte vid köp av monitorer eller subwoofer utan köps separat och rekommenderas om man vill få ut mesta möjliga av sina högtalare. I version två av mjukvaran placerar användaren enkelt ut och identifierar en grupp högtalare i ett grafiskt gränssnitt – väsentligt enklare än det gamla systemet som var mer kabelorienterat. Med mikrofonen inkopplad går det fort att sedan mäta in systemet. Ett sinussvep från varje högtalare och lite beräkning (det tar ett antal minuter) så har man svart på vitt hur varje högtalare beter sig i rummet. Med lite träning går det att tolka frekvenssvaret och se vad effekterna beror på. En första dipp kring 60 Hz har månne med avståndet till bakväggen att göra, vid 300 Hz kanske ett lite lågt tak spelar in? GLM visar frekvenssvaret och gör det lite lättare att identifiera problem i rummet, men det tar inte slut där. Genelecs algoritmer analyserar och tar fram ett förslag på korrigering av signalen med upp till 20 filter i varje högtalare. Oftast använder den bara fem-sex stycken – den försöker minimera sitt ingrepp och gör hellre för lite än för mycket.

Flyttar man högtalarna eller förändrar akustikbehandlingen i rummet åstadkommer man större effekter än vad AutoCal gör vilket förstås bör vara den första åtgärden. AutoCal är till för finjustering av redan god akustik, även om det går att förbättra även dåliga rum något. Det stora kruxet är att elektronisk kompensation bara kan korrigera balans mellan frekvenser i varje givet tillfälle, men förstås aldrig hur länge olika frekvenser ringer kvar i rummet – och det senare påverkar vår uppfattning av spektral balans eftersom hörseln reagerar på ljud över tid.

En pluspoäng ska Genelec ha för att de alltid är tydliga i manualen med hur högtalare och rum ska jobba med varandra för bästa resultat. En nybörjare skulle lära sig mycket och få ett betydligt bättre resultat bara av att följa ”gör si och inte så”-instruktionerna i den lättförståeliga manualen.

Så här tråkigt mätte en av våra testplatser för 8340 (röd), kompenserades av GLM (blå) och resulterade i den gröna kurvan. Fortfarande finns en hel del att göra, men vi tog oss en bit längre på vägen. Snabbt och enkelt gick det.

Det går att gå in på varje högtalare och se kurvorna för högtalarens justeringar: rött för det uppmätta svaret, blått för korrigeringen och grönt för den resulterande kurvan. Härifrån kan vi stänga av individuella element, justera nivå och fördröjning av varje högtalare, samt peta på högtalarnas tjugo eq-band för att justera kompensationen.

Att så enkelt kunna linjera upp subwoofern med huvudsystemet, göra rumskorrigering och sköta nivån på hela systemet är klart kraftfullt och svårslaget. Systemen kan vara enkla stereoriggar eller utrustade med subwoofer (som här), ett 5.1-system eller ett system för 3D-ljud med 30 högtalare i olika placeringar. Alla inställningar kan sparas direkt i högtalarna för att sedan koppla bort GLM-systemet vilket är användbart i exempelvis broadcaststudior där serviceavdelningen behöver ett enda system men snabbt kan koppla in det i vilket kontrollrum som helst (så länge man lämnat nätverkskablarna ikopplade).

Till den äldre 7200-seriens subwoofers fanns en liten svart dosa med gammaldags telefonkontakt som pluggades in i subben. På dosan kunde man förbikoppla Bass Management, lyssna på när huvudmonitorerna själva spelar basinnehållet och jämföra med när subben gör det. Dessutom fanns en knapp för att lägga på 10 dB extra nivå på LFE-kanalen när man mixar material som ska DTS- eller Dolby Digital-kodas. Genelec har i den senaste serien subwoofers valt att inte ha någon sådan dosa och inte heller någon tryckknapp för LFE +10 dB. Det finns en enkel teleplugg för att med en tryckknapp förbikoppla Bass Management men LFE-höjningen saknas. Den funktionen kan bara styras från mjukvara och kräver att GLM-nätet är igång för att kunna slå på/av vilket kan vara ett problem i en del situationer.

På flera täta rockmixar går det fortfarande mycket bra att avgöra balans och placera baskagge och elbas.

Man kan också mäta in och kompensera för flera platser, vilka snabbt kan växlas mellan i mjukvaran. Det görs genom att skapa och mäta in en ny grupp av högtalare som visas som en extra flik i mjukvaran. Genom att klicka på en flik skickas dess inställningar till de aktuella högtalarna. Det går också att använda detta för att växla mellan analog och digital ingång som en sorts rudimentär lyssningskontroll.

Produkterna kommer till sin fulla rätt först när de kopplas ihop med GLM-nätverket och trimmas in med mätmikrofonen, och hårdvaran för detta säljs separat. För den som ska installera flera system och flytta runt GLM-gränssnittet är det förstås inget problem, men för den som ska köpa sig ett enda system är det lite av en dold kostnad.

LYSSNING

Nåväl, låt oss efter uppmätning, omplacering, justeringar och slutlig intrimning med GLM-systemet, lyssna. Det första som spelas är som det brukar för mig, ett rejält orgelstycke för att bedöma helhetsintrycket och hur basen uppför sig i systemet. Härligt! Gott tryck i basen och fin generell spektral balans. Högtalarna är extremt tydliga och varje stämmas pipa hörs tydligt separerad. Lyssningsintrycket är ganska nära vilket kan bero på att diskanten känns något förhöjd. Jag hör inga konstigheter i hur basen artikuleras och den automatiska intrimningen av fasförhållandet mellan subwoofer och huvudmonitorer verkar fungera väl. Härligt!

Artikulationen i basen är tydlig även i andra genrer. På flera täta rockmixar går det fortfarande mycket bra att avgöra balans och placera baskagge och elbas. I mellanregistret går det lätt att eq:a då upplösningen är så hög. Till mångt och mycket är det samma känsla att jobba i 8340 som i föregångaren 8240, med lite bättre gaspedal. Tydlighet och en nära ljudbild är kännetecknande. Den som vill ha tydliga högtalare för mixning kommer inte att bli besviken. Genelecs diskant är ofta omdiskuterad och visst – jag vill inte ha mer diskant än så här i mina monitorer, men det är tydligt och rent. Så länge ljudkällan är bra inspelad så låter även cembalo och andra knäppinstrument riktigt och äkta. Dock avslöjas undermåliga AD-omvandlare, mikrofoner eller annan elektronik som ger obehaglig diskant kring 9-14 kHz (nåväl, på ett ungefär!). Låt mig säga så här: jag tror inte att någon kommer att mixa in för mycket energi i de banden.

Lyssning vid hög nivå klarar 8340 också bra, särskilt när de parats med en så stor subwoofer. Det saknas inte resurser att åka med och systemet håller disciplinen så att återgivningen är kontrollerad även vid höga nivåer. Stereobilden är bred och tydlig, men jag kan ibland uppleva att fantomcentern inte är särskilt tydlig. Jag provade 8340 på tre olika platser och antecknade detta på samtliga. Det är ingen jättestor sak men det är lite svårt att panorera stödmikrofoner till sina rätta platser mot huvudparets ljudbild när man exempelvis mixar en orkester.

Det här är två riktigt kompetenta produktionshögtalare som tillsammans med subwoofern presterar riktigt starkt, tydligt och arbetsvänligt ljud.

SAMMANFATTNING

8340 och 7370 är extremt kompetenta produkter, både var för sig i sina givna funktioner som monitor respektive subbas, och som ett sammanhållet paket. För den som jobbar i stereo räcker det rimligen med den mindre 7360-subben men i ett större system är 7370 en dröm att arbeta med, både sett till dess egen prestanda och hur väl den integrerar med huvudmonitorerna. Den är lättare att använda med andra än Genelecs monitorer tack vare analoga ingångar samtidigt som det är lite pillrigt att få igång den centraliserade Bass Management-funktionen.

Huvudpjäserna, 8340:s gjutna aluminiumchassi, är fyllda med ny elektronik jämfört med tidigare generationen och de har fått mer muskler utan att förlora något ljudmässigt. Det är ett par mycket tydliga produktionsmonitorer som begåvats med tekniska finesser genom GLM-systemet som ingen köpare bör missa trots dess extra kostnad utöver högtalarnas.

Ett par mycket professionella högtalare har blivit uppdaterade med ytterligare kraft och kompetens, och den kanske bästa subbasen på marknaden likaså.

PLUS

  • Mycket tydlig ljudbild

  • Välgjord industridesign

  • Kraftfull och lätthanterlig rumskompensation

MINUS

  • GLM-hårdvaran måste köpas separat

FAKTA

Genelec 8340
TYP Aktiv monitorhögtalare med DSP
INGÅNGAR 1 linjeingång (XLR), 1 AES/EBU (XLR).
UTGÅNGAR 1 AES/EBU (XLR)
KONTAKTER 2x Genelec SAM nätverksport (RJ45)
MÅTT 35 cm x 23,7 cm x 22,3 cm (H x W x D)
VIKT 8,6 kg
PRIS 14 500 kronor styck
DISTRIBUTÖR Genelec, www.genelec.se

Genelec GLM 2.0-kit
PRIS 3750 kr

Genelec 7370
TYP Aktiv subbas med DSP
INGÅNGAR 9 linjeingångar (XLR), 1 AES/EBU (XLR).
UTGÅNGAR 9 linjeutgångar (XLR), 1 AES/EBU (XLR)
KONTAKTER 2x Genelec SAM nätverksport (RJ45)
MÅTT 62,5 cm x 55,5 cm x 50 cm (H x W x D)
VIKT 48 kg
PRIS 33 000 kronor

Klassiska syntljud i pedalformat [VIDEO]

Klassiska syntljud i pedalformat [VIDEO]

Toontrack släpper gitarrpaket för bluesälskare [VIDEO]

Toontrack släpper gitarrpaket för bluesälskare [VIDEO]