TEST: Hotone B-station
Mångsidighet i fickformat
Text: Gustav Linder
Vi kollar in Hotone B-station, en kombinerad DI-box och preamp i pedalform.
Det fanns en tid då alla basister med självaktning skulle släpa runt kylskåpsstora högtalarlådor och förstärkartopppar som en person knappt kunde lyfta ensam. Även om det fortfarande finns de som tycker att den typen av utrustning är det enda som ger det rätta ljudet så har neodymiumhögtalare och klass D-förstärkare gjort livet lättare för många basister idag, i mer än en bemärkelse.
Mycket tack vare företaget Tech 21 och deras Sansampmodeller har förstärkaremulerande preampar/DI-boxar blivit ytterligare en populär produkt som potentiellt kan ersätta en förstärkartopp, eller rentav en hel rigg. Låt oss nu se vad Hotone, som annars är kända för sina knytnävsstora förstärkartoppar, har att erbjuda med sin B-station.
KONSTRUKTION
B-station ryms i en liten kompakt låda, knappt så stor som två CD-fodral ovanpå varandra. Kontrollerna är volym, bas, mellanregister, diskant, kompressor samt en driveratt med tillhörande blendkontroll. Det finns två fotomkopplare, en för på/av och en som kopplar i och ur drivekretsen.
Lådan är dekorerad med ett lätt kaotiskt mönster av benknotor som jag tycker ger ett härligt uppkäftigt utseende.
På baksidan finns en balanserad xlr-utgång med jordlyft, en parallell utgång, en in- och en utgång för telekablar samt en effektloop med send och retur, och sist men inte minst en hörlursingång. XLR-utgången har även en pre/post eq-omkopplare.
Pedalen drivs antingen med ett niovoltsbatteri eller med en adapter.
I ANVÄNDNING
B-station är en mångsidig apparat, som går att använda på flera olika sätt. Den kan användas som DI-box för att koppla basen direkt till ett PA-system, eller till ljudkort/mixer vid inspelning. Den kan användas som preamp, och kopplas via ett slutsteg till din ordinarie högtalarlåda. Om man kör den mellan basen och förstärkaren kan den fungera som en renodlad distpedal.
Jag börjar med att koppla pedalen mellan min bas och förstärkaren, och kopplar ur förstärkarens eq-kontroller, för att bilda mig en uppfattning om hur B-station beter sig.
Med drivekretsen urkopplad, kompressorn på noll och pedalens eq-kontroller i mittläget ger B-station ett relativt neutralt ljud, med något tillbakadraget mellanregister. Med en gnutta kompressor och lite extra mellanregister får jag fram ett utmärkt ljud som jag tycker passar till det mesta. Det något urgröpta mellanregistret gör sig bra vid slapping och plektrumspel. I de sammanhangen är kompressorn mycket användbar, för att jämna till transienter.
Baskontrollen ligger relativt lågt i frekvensregistret, och det händer mycket när man vrider på den. Det är alltså inga problem att få till mullrande reggaebas, men för mer konventionella basljud lönar det sig att ha ett lätt handlag med baskontrollen. Mellanregisterkontrollen bidrar med närvaro och tryck i ljudet, vilket jag personligen uppskattar då pedalens grundljud som sagt är en smula urgröpt i mellanregistret. Diskantkontrollen ger bett och briljans utan att addera brus.
Kopplar man in drivekretsen blir det annat ljud i skällan. Distljudet är i mina öron ganska modernt; ett finkornigt ljud med ganska mycket gain, och ytterligare urgröpt mellanregister jämfört med det rena ljudet. Blendratten är en trevlig funktion i sammanhanget, som gör att du kan mixa in valfri mängd av det rena ljudet för att behålla definition och bottentryck. Drivekontrollen går från lätt spräck till fullständigt vrål, och i mitt tycke kom distkaraktären bäst till sin rätt med drive uppdragen ungefär halvvägs. Särskilt bra tyckte jag att distljudet fungerade med plektrumspel, det blev rejält aggressivt och rockigt.
När jag prövade att koppla B-station direkt till ett slutsteg var jag först inte säker på ifall det skulle fungera. Det är inte alla DI-pedaler som klarar av att driva ett slutsteg, men här fungerade det utan problem. Till min förvåning upplevde jag ljudet som öppnare och mer naturligt än när jag körde B-station framför min förstärkare, trots att jag då hade kopplat bort eq:n på min topp. Jag antar att den färgade ljudet ändå. Hursomhelst föredrog jag ljudet av B-station rakt in i slutsteget, jämfört med att ha den mellan basen och förstärkaren.
Att B-station är utrustad med effektloop känns som ett smart drag, och det gör pedalen ännu mer användbar som allt-i-ett-lösning tillsammans med ett slutsteg. Jag testade att koppla in en choruspedal i loopen, vilket fungerade precis som det skulle, och gjorde att jag blev sittande alldeles för länge med en bandlös bas och wobbliga åttiotalsljud.
Hörlursingången är ett lysande tillskott till den här typen av produkt. Möjligheten att använda B-station som tyst övningsförstärkare är utmärkt i sig, och drivekretsen och kompressorn gör att det finns ovanligt stora möjligheter att göra hörlursspelandet ovanligt inspirerande.
SAMMANFATTNING
Jag ser den här typen av pedaler lite som en schweizisk armékniv, ett kompakt verktyg som är bra till mycket. För att fortsätta liknelsen kan man säga att Hotone B-station har fler blad än många andra fällknivar.
Det stora pluset är att kunna växla mellan rent och överstyrt ljud. Även den inbyggda kompressorn är i mitt tycke en mycket bra funktion. Effektloopen är grädden på moset som gör att B-station i stort sett har alla funktioner hos en välutrustad topp, men utan slutsteg.
En preamp/DI-pedal kan vara praktisk i många situationer. Om du är på en spelning med lånad rigg är det ett smidigt sätt att få till ”ditt” ljud. Har man ett bra PA och hyfsad medhörning kan man strängt taget klara sig med en dylik pedal istället för förstärkare, om man så önskar. Även vid inspelningar är det ett praktiskt sätt att få tillgång till eq och andra funktioner.
Är man på jakt efter en preamp/DI-pedal så tycker jag absolut att man ska kolla in Hotone B-station. För ett humant pris får man tillgång till många praktiska funktioner i en smidig förpackning. Drivekretsen fungerar bra och gör den här apparaten mer flexibel än många av sina konkurrenter, som antingen fokuserar på rent eller distat ljud. Den inbyggda kompressorn är ett trevligt tillskott, som ger ytterligare ljudmöjligheter. Sist men inte minst är hörlursingången en mycket bra funktion som gör B-station till en inspirerande övningsförstärkare.
PLUS
Smidigt format
Flexibla funktioner
MINUS
Inget
FAKTA
TYP Preamp/DI-pedal för elbas
KONTROLLER Volume, Bass, Middle, Treble, Blend, Drive, Compressor
ANSLUTNINGAR XLR Out, ¼” TRS Out, ¼” Parallell Out, Effect Send, Effect return, hörlursutgång
STRÖMFÖRSÖRJNING Niovoltsbatteri eller adapter
PRIS 1 499 kronor
DISTRIBUTÖR DP Music, www.dpmusic.se