TEST: Genelec 8320 & 7350

Genelec har länge gjort oväntat högkvalitativa små högtalare. Nu har den minsta i den professionella serien utrustats med kraftigare elektronik och DSP-kraft för akustikkompensation. Parar man 8320 med en skönt kompakt subwoofer som 7350 skapar man ett ännu bättre system.

REPORTAGE: Lightship95

Ben Phillips drömde om att skapa en intressant studio någonstans i Londontrakten. Han hittade fyra äldre byggnader men varenda gång var det något som gick i stöpet. Det var nära att han gav upp hoppet men så kom han på en lösning. Bygga om ett gammalt skepp och förvandla det till en studio. MM steg ombord på Lightship95 för att undersöka närmare.
 

TEST: Bitwig Studio 2

Tiden bara rusar iväg och det har redan hunnit gå tre år sedan den första versionen av Bitwig Studio släpptes. Nu har tvåan funnits ute ett tag och vi gör här en rundtur för att se vad som hänt i och med detta versionslyft. Ni hänger med!

 

INTERVJU: Eric Gales

Han började spela gitarr som fyraåring, fick skivkontrakt när han var 16. Eric Gales har överösts med lovord genom åren. Joe Bonamassa kallade honom ”en av de bästa, om inte den bästa gitarristen i världen”. Men det har inte varit en bekymmersfri resa. Han släppte sitt fjortonde album i våras och berättar för MM att hans liv nu är på rätt väg.

INTERVJU: Isabel Sörling

Min uppfattning om improviserad musik och jazz har utan tvekan varit både ytterst begränsad och i viss mån inskränkt. Nu har jag träffat en röstimprovisatör som vänt upp och ned på alla dessa mina föreställningar.

TEST: Steinberg HAlion 6

Det har redan gått tre år sedan Steinberg släppte den senaste versionen av sin mjukvaruarbetshäst HALion. Version 6 påannonserades under NAMM i vintras och även om den visuellt sett är lik sin föregångare finns här en del intressanta nyheter. Bland dessa en ny wavetable-syntes, några nya instrument samt förbättrade möjligheter för användare att skapa grafiska gränssnitt, script och ljudbibliotek.

GUIDE: VINTAGE ELLER FAKE

Vad är det som gör en så kallad vintage-gitarr så bra? Är det materialet? Är det monteringen? Eller är det bara känslan? Och är det något man kan återskapa med hyfsat enkla medel? Vi beslutar oss för att försöka hitta svaren på dessa och en hoper andra relevanta frågor.